Lanserer døgnåpen webtv-kanal

Etter mange års idevirksomhet er det nå klart for lansering av UiA TV – universitetets eget utstillingsvindu i videoformat.

Overingeniør Åsmund Rodvig Somdal i kontrollrommet.

Overingeniør Åsmund Rodvig Somdal og resten av Mediesenteret ved UiA står bak den nyopprettede kanalen.

Kanalen åpnes offisielt ved studiestart mandag 10. august. Da markeres startskuddet for døgnkontinuerlige sendinger med UiA-innhold.

- Vi produserer mer og mer videoinnhold på universitetet – innhold som i dag er tilgjengelig via uia.no/video. Med webtv-kanalen får vi i tillegg mulighet til å vise frem utvalgt innhold som er interessant for nær sagt hvem som helst å se, sier overingeniør Åsmund Rodvig Somdal ved Mediesenteret.

Åpen for alle

Videostrømmen blir tilgjengelig på uia.no/tv, og kan sees av alle interesserte med nettilgang.

Mediesenteret har anledning til å legge opp automatiserte kjøreplaner, slik at de på forhånd kan styre hva av UiAs innhold som skal vises når.

- Vi ønsker i fremtiden å ta flere opptak av våre utøvende studenter på Fakultet for kunstfag. Da kan vi for eksempel sende konserter eller teaterforestillinger på faste kvelder om vi skulle ønske det. Det blir også aktuelt å slippe til innhold som produseres av våre flinke og kreative studenter innen mediefagene, sier Rodvig Somdal.

Systemet er det samme som VGTV har brukt i sin webtv-satsing, og er godt gjennomprøvd og videreutviklet før det nå skal brukes av UiA TV.

Ut til allmennheten

Formidling er sammen med forskning og utdanning en av universitetets hovedoppgaver. I tillegg til at hvem som helst med nettilgang kan feste øynene til tv-kanalen, er det også et ønske om å gjøre innholdet tilgjengelig via skjermer i offentlige rom.

- Man kan se for seg skjermer på rådhus, biblioteker og andre egnede steder hvor vi kan få vist frem hva vi bruker de offentlige og private midlene vi er bevilget til, sier Rodvig Somdal.

Tv-kanalen blir også synlig på skjermer på UiAs campuser.

- Hva slags innhold kan seerne forvente seg?

- Det blir innhold vi produserer selv, og som kan være interessant for mange. I tillegg til informasjonsvideoer og forskningsformidling, vil det også bli direktesendinger fra arrangementer og konferanser på UiA, sier Rodvig Somdal.

Klokkertro på kanalen

Lederen av IT-avdelingens Mediesenter, Mauricio Cifuentes, gleder seg over nylanseringen.

- Dette er noe vi har jobbet lenge med, og som vi er veldig spente på å se hvordan kommer til å utvikle seg. Vi tror at når folk får se hvor bra dette blir vil flere ta kontakt med oss for å få produsert videoinnhold, og det ønsker vi  velkommen, sier Cifuentes.