Jump to main content

Lager festival av eksamen

Når UiArtfestival arrangeres på Teateret i Kristiansand kan publikum oppleve over 100 konserter, teaterforestillinger og kunstutstillinger. Alt fremført av UiA-studenter som har eksamen.

Shan, band bestående av masterstudenter ved UiA, foto

Shan består av fem masterstudenter fra UiA, og er et av bandene som spiller på årets UiArtfestival. Foto: Simen Løvgren.

Tekst: Ingrid Anthonsen

– Dette blir en kul mulighet for publikum til å oppdage masse ny musikk, mens vi får introdusert musikken vår for enda flere, sier Johan Bakken.

Han spiller keys i poprockbandet Shan, som gav ut debutalbumet «Confessions» i februar. Nå ser de frem til å spille på  UiArtfestival, som i år har skiftet navn fra Eksamensfestivalen. Fra 22. mai til 3. juni holder musikkstudenter fra Fakultet for kunstfag ved Universitetet i Agder (UiA) sine eksamenskonserter på Teateret i Kongens gate. Over 100 band og artistnavn står på plakaten. Bachelorstudentene i faglærer teater spiller teaterforestilling, mens eksamensarbeider fra kunst- og håndverksstudentene stilles ut.

Øystein Flemmen, prosjektleder for UiArtfestival, portrettfoto

Øystein Flemmen, prosjektleder for UiArtfestival.

– Poenget er å skape en festivalramme rundt eksamensarbeidene. Studentene våre er flinke, og her får de vist hva de kan for publikum, sier prosjektleder Øystein Nerland Flemmen.

Festivalen er åpen for alle, med gratis inngang.
– Dette er nok noen av de mest forberedte konsertene en kan få med seg, siden det for studentene er en eksamenssituasjon. Her kan publikum få mange kvalitetsopplevelser, sier Nerland Flemmen.

Prestasjonsangst og publikumsfrieri

Poprockgruppa Shan består av masterstudentene Emilie Bjørnstad (vokal), Johan Bakken (keys), Øyvind Hovde (el-gitar), Ørjan Lægreid (el-bass) og Marius Hansen (trommer). De har spilt sammen siden 2014.

– Vi fant hverandre i en felles musikksmak og begynte tidlig å komponere musikk sammen, sier Bakken.

Nå er de spente på eksamenskonsertene de skal spille onsdag 23. mai klokken 15.00 og torsdag 24. mai klokken 18.00.

Shan gav ut debutplata i vår, og ser frem til å holde konsert i byen hvor de har base. (Foto: Bruno Gargo)

–Vi gleder oss veldig. Kanskje er vi til og med litt ekstra skjerpa siden det er en eksamenssituasjon, sier Lægreid.

Hansen ser ikke bort fra at de kommer til å føle litt ekstra på prestasjonsangsten.

– I stedet for å tenke for mye på sensoren, skal vi fokusere å gi publikum en god opplevelse. Vi er heldigvis trygge på det vi driver med, sier han.

Utstillingsvindu for studentene

Tore Bråthen, førstelektor UiA, portrettfoto

Tore Bråthen, førstelektor og initiativtaker til festivalen.

Universitetslektor Tore Bråthen var en av initiativtakerne til festivalen, som har vært arrangert i en årrekke.

– Tanken helt fra starten var å gi studentene et utstillingsvindu. Her skal alle få mulighet til å bli sett av både publikum og bransjeaktører, sier han.
Derfor arrangeres ingen av konsertene samtidig. Det krever litt logistikk

– Festivalen har vokst veldig med årene. I år holder vi alle arrangementene på Teaterets to scener, fremfor å spre festivalen på ulike utesteder. Forhåpentligvis trekker vi fulle hus, sier han.