Jump to main content

Kunstig intelligens til debatt på kortfilmfestivalen

Førsteamanuensis Morten Goodwin deltar i en paneldebatt om kunstig intelligens under kortfilmfestivalen i Grimstad. Utgangspunktet er filmskaper Tonje Hessen Scheis arbeid med sin nye dokumentar iHUMAN.

Illustrasjonsbilde
Foto: Volt Film.

I forbindelse med forarbeidet til filmen var Volt Film og VFX selskapet Gimpville på besøk hos CAIR (Centre for Artificial Intelligence Research) for å snakke om AI-forskning, maskinlæring og etiske problemstillinger. CAIR er Universitetet i Agders forskningssenter på kunstig intelligens og er organisert under Institutt for informasjons- og kommunikasjonsteknologi.

Jonathan Borge Lie

Jonathan Borge Lie. Foto: Volt film.

– Den tverrfaglige tilnærmingen er viktig for oss, og forskerne ved CAIR har god oversikt over både de filosofiske elementene ved kunstig intelligens og hvordan man utvikler maskinlæring rent praktisk. Det var også verdifullt for oss å få innspill fra dem nå som vi beveger oss ut i det internasjonale feltet på kunstig intelligens, sier produsent Jonathan Borge Lie i Volt Film.

Etiske dilemmaer

Regissør Tonje Hessen Schei er opptatt av forholdet mellom mennesker og teknologi, et tema som har vært gjennomgående i hennes tidligere filmer Drone (2014), Play Again (2010) og Independent Intervention (2006). Drone har vunnet flere store priser, blant annet Amandaprisen for beste dokumentar.

I iHUMAN blir det etiske aspektet et sentralt tema og filmteamet ønsker å finne ut av hvordan kunstig intelligens utfordrer hva det vil si å være menneske. Maskinlæring gir teknologien muligheter til å forutse hendelser og til å reagere på dem, men på hvilke områder skal man gi bort beslutningsmyndighet, og er det noen områder man skal spare? Lie mener dette er spørsmål som det haster å få svar på fordi utviklingen på feltet er kommet mye lengre enn det folk flest har fått med seg.

– De store beslutningene tas nå i de nærmeste årene. Premissene for hvordan kunstig intelligens skal videreutvikles og benyttes i fremtiden legges akkurat nå, og det er viktig at folk forstår hva kunstig intelligens er slik at man kan delta i debatten, sier Lie.

Morten Goodwin.

Morten Goodwin. Foto: Jan Arve Olsen

Morten Goodwin er førsteamanuensis ved UiA og nestleder ved CAIR-senteret. Han viser til de enorme fremskrittene som skjer i den praktiske nytten og i forskningen rundt kunstig intelligens. Noen områder, som algoritmene på internett, er allerede gjennomsyret av kunstig intelligens. Goodwin ser ikke på kunstig intelligens som noe som kommer til å «ta over» alt vi kjenner i dag, men mener det vil være betydelig brukt på enkelte områder.

– Jeg ser først og fremst på kunstig intelligens som et verktøy, og du kan godt sammenlikne det med Internett. Det var mye skremsel om internett på 90-tallet, men det er jo først og fremst et verktøy for kommunikasjon. Selv om internett har forandret mye, så har det ikke forandret alt. Og sånn er det med også med dette også, det er ikke en gjeng med kunstig intelligens som er på vei for å ta over verden, men et verktøy for hvordan vi gjør ting. Og det kommer til å bli tatt i bruk på flere områder, som for eksempel finansmarkedet og bilkjøring, sier Goodwin.

Vil du vite mer om kunstig intelligens?

Tonje Hessen Schei.

Tonje Hessen Schei. Foto: Volt Film.

Dokumentarfilmen iHUMAN er ikke forventet ferdigstilt før i 2019, men i mellomtiden kan du lære mer om kunstig intelligens under paneldebatten fredag 16. juni. Da møter Goodwin og Hessen Schei til debatt sammen med fremtidsanalytiker Eirik Newth og redaktør for digitale medier i Frankfurter Allgemeiner Zeitung Mathias Müller von Blumencron.