Kunstig intelligens i Grimstad

Nå er lørdagsuniversitetet i Grimstad i gang. Første tema er kunstig intelligens. Er det menneskehetens største fare?

Anders Andersenv og Dag Aasland, foto

FORMIDLERE: Dekan Anders Johan. W. Andersen (t.v.) og Dag Gjerløw Aasland inviterer til lørdagsuniversitet i Grimstad hver siste lørdag i måneden. (Foto: Jan Arve Olsen).

Hver siste lørdag i måneden inviterer Dag Gjerløw Aasland og Anders Johan. W. Andersen til akademisk formiddagstreff og kunnskapsformidling på Café Ibsen i Grimstad.

Ole Christoffer Granmo og robotteknologi, foto

ROBOTTEKNOLOGI: Ole-Christoffer Granmo kommer for å snakke om kunstig intelligens, som bl.a. brukes i robotteknologi. (Foto: Jan Arve Olsen).

- Målet til dette nye lørdagsuniversitetet er å skape dialoger rundt nyere forskning; å være en møteplass mellom interesserte innbyggere og universitetet. Det skjer utrolig mye spennende på en rekke felt som angår både folk flest og forskere på UiA. Og det ønsker vi å fokusere på, sier de to.

Kunstig intelligens

Første gang lørdagsuniversitetet åpner dørene, er lørdag 30. september klokken 10.00. Temaet er kunstig intelligens.

- Et helt naturlig førstevalg for lørdagsuniversitetet. Kunstig intelligens – altså programmering og bruk av data som kan gi datamaskiner en mest mulig intelligent respons – er på full vei inn i hverdagen vår. Som i biler og i roboter, og i styring av energiproduksjon og til å lete gjennom store mengder data. Det er også et forskningsområde hvor UiA i Grimstad er ledende nasjonalt og også på enkelte områder internasjonalt. Så hva er bedre enn å starte der? spør Dag Gjerløw Aasland.

Norges fremste på feltet

Til å hjelpe seg med å belyse temaet har lørdagsuniversitetet invitert professor Ole-Christoffer Granmo til å fortelle om emnet. Granmo er til daglig leder av UiAs Senter for forskning på kunstig intelligens, som holder til på Campus Grimstad.

- Han er nok i stand til å svare på de fleste sprømål om nettopp kunstig intelligens - hvor er vi i dag og hvor ser han for seg at dette utvikler seg videre.

Spør om alt

Det finnes også sider ved kunstig intelligens som kanskje ikke er så bra. En som roper varsko er Tesla-sjefen Elon Musk, som mener kunstig intelligens er den største faren vår sivilisasjon står ovenfor. Han frykter roboter vil ta over dersom vi mennesker ikke passer på.

- Også dette vil en kunne spørre Ole-Christoffer Granmo om. Det er lov å spørre om alt, og bli klokere, sier Dag Gjerløw Aasland.

I oktober: Brystkreft og åpenhet

Venke F. Johansen, foto

Venke F. Johansen. (Foto: Jan Arve Olsen).

Også siste lørdagen i oktober og november er temaene på plass. I oktober settes søkelyset på åpenhet i forbindelse med egen sykdom. Fra universitetet kommer førsteamanuensis Venke Frederike Johansen (bildet), som i fjor tok doktorgraden på nettopp dette. Hun så spesielt på hvordan norske kvinner som har og har hatt brystkreft oppfatter skjæringspunktet mellom egen sykdom og åpenhet om denne. Nær 3500 kvinner får hvert år brystkreft i Norge.

Et viktig funn i arbeidet hennes var at åpenhet så vel som lukkethet var uproblematisk når dette opplevdes som frie selvstendige valg for kvinnene. Det ble imidlertid problematisk hvis de følte seg presset til åpenhet eller fikk dårlig samvittighet for å holde tilbake informasjon. Samtidig var de positive erfaringene med åpenhet knyttet til sosial støtte og anerkjennelse, mens de negative var forbundet med grensekrenkelser og påminnelser om døden.

I november: Astrid Lindgrens jul

Siste lørdag i november rettes fokus mot jul, nærmere bestemt Astrid Lindgrens jul. Den svenske barnebokforfatterens liv og jul belyses av universitetslektor Agnes-Margrethe Bjorvand, som blant annet har skrevet en barnebok-biografi om nettopp Astrid Lindgren.