Fire kunstprosjekter tilknyttet Fakultet for kunstfag ved Universitetet i Agder har fått Cultiva-støtte.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Prosjektene Hudhunger, Hooklab, Modest Utopias og Dødsbo får støtte fra Cultiva.
Koronaviruset har påvirket en hel verden og kultursektoren har vært hardt rammet. Cultiva har satt av 5 millioner kroner for å støtte kulturlivet i Agder og bidra til å sikre arbeidsplasser i landsdelen.
Førstelektor Ida Fugli ved Universitetet i Agder (UiA) leder performanceplattformen Flux Manøver og har fått støtte til prosjektet «Hudhunger».
– Prosjektet handler om koronasituasjonen direkte, sier Fugli.
Hun viser til at den norske befolkningen under koronakrisa har kjent på isolasjon og fravær av berøring. Folk har vært sosialt kreative med vennemiddager og fredagspils på kommunikasjonsplattformer som Teams og Zoom.
– Men en frase som går igjen på sosiale medier har vært: «Gleder meg til å klemme dere igjen!». Fraværet av fysisk kontakt har vært en ny erfaring for mange, men for andre grupper i samfunnet er dette normalen. I denne forestillinga ønsker jeg å formidle viktigheten av berøring for menneskers fysiske og mentale helse, og hvordan det påvirker opplevelsen av tilhørighet og felleskap, sier Fugli.
Fugli forteller videre at tematikken vil undersøkes i form av fysisk teater, formidla digitalt med den hensikt at publikum skal ha en tilnærma her og nå-opplevelse. Målet med arbeidet er å gi økt kunnskap om digital teknologi som kunstuttrykk i en scenekunstproduksjon, samt åpne opp for en større forståelse av tematikken knytta til ensomhet.
«Hudhunger» er et samarbeidsprosjekt mellom performanceplattformen Flux Manøver som ledes av Ida Fugli, UiA og Cultiva. Forestillingen fremførest i oktober-november 2020.
Låtskrivercampen «Hooklab» har de to siste årene vært en fysisk møteplass hvor studentene ved Låtskriver og Artist-studiet ved UiA og andre lokale låtskrivere har samarbeidet med noen av de mest suksessfulle låtskriverne i det asiatiske musikkmarkedet.
Målet har vært å produsere musikk for det asiatiske popmarkedet. Workshopen har vært støttet av UiA, Sørf, Kristiansand kommune, NOPA, Music Norway og Cultiva Express.
– Hooklab jobber med å utvikle et program som skal gjøre det lettere å skrive låter sammen når man ikke kan møtes fysisk, sier prosjektleder og studieprogramleder Liucija Ridikaite.
PUNKT-festivalen under ledelse av UiA-professor Jan Bang har også fått innvilget 150 000 til et audiovisuelt prosjekt kalt Modest Utopias. Målet med dette prosjektet er å utforske hvordan kunstneriske prosesser kan gjennomføres i en krise, tilby den kreative næringskjeden oppdrag i kriseperioden og utvikle nye metoder og nettverk for tiden etter korona-pandemien.
Modest Utopias er et prosjekt i to deler, der tidslinjen defineres av korona-pandemien. Først en digital faseder visuelle kunstnere, komponister og musikere samarbeider om ca. 10 verk som presenteres i videoform på nettet med ca. en måneds mellomrom. I neste fase presenteres arbeidene i form av en installasjon på Sørlandets Kunstmuseum foran et levende publikum, med et element av live musikk samt seminar og symposium, forklarer Jan Bang.
– Modest Utopias er først og fremst et musikkdrevet kunstnerisk prosjekt – en kunstnerisk og filosofisk utforskning av hva som kan eller bør følge etter en krise. Utforskningen vil foregå i form av nett-distribuerte video- og musikkverk og en konkluderende audiovisuell installasjon.
Prosjektet involverer musikere og komponister i møte med kunstnere i fra ulike disipliner og akademikere som drøfter temaet under et symposium i forbindelse med installasjonen på Sørlandets Kunstmuseum.
"Dødsbo" er en poetisk-musikalsk performance hvor komponist, organist og UiA-professor Rolf Gupta møter poet og forfatter Cornelius Jakhelln til dyst i Kristiansand Domkirke.
Gupta skal utforske orgelets omfattende register av lyder, mens Jakhelln forteller om avviklingen av den menneskelige sivilisasjon slik vi kjenner den.
– Gjennom "Dødsbo" skal både publikum og kunstnere få kjenne på de emosjonelle virkningene av koronatiltakene, hvor de delvis tomme benkene i domkirken vil stå som et vitnesbyrd i seg selv. Forestillingen skal også bidra til å analysere den nye digitale hverdagen kunstnerne er havnet i, nemlig at konserter like gjerne foregår over internett som i en fysisk forsamling, sier Gupta.