Kunst med nostalgisk klangbunn

Kunstner Torunn Skjellands utsmykning av bygg H på Campus Kristiansand bruker hverdagsobjekter og pyntegjenstander som skal få tankene i sving.

Foto av Torunn Skjelland i arbeid

– Det er en slags visuell antropologi, sier Torunn Skjelland.

Kunstneren er i ferd med å legge siste hånd på de ulike verkene som pryder den øverste etasjen i bygningen på Campus Kristiansand, hvor Fakultet for samfunnsvitenskap holder til.

Blant motivene er en kakeboks fra 1970-årene, et pyntefat fra loppemarked, en teboks fra kunstnerens bestemor, og et maleri av en ung Kong Harald på stranden i Tanzania.

– Jeg har tatt utgangspunkt i hverdagsobjekter, gjerne pyntegjenstander som jeg finner visuelt tiltalende og pirrende. Ved å fremheve og å blåse opp hele eller deler av motivet, skjer det noe med det, sier Skjelland.

Flere av motivene er eksotiske, blant annet et maleri av en hund utkledd som ananas. For kunstneren handler det om hvordan vi iscenesetter oss selv og omgivelsene våre.

Foto av Torunn Skjellands kunst

– Jeg ville gå for et lekent uttrykk. Selv om flere av motivene har et nostalgisk preg, tror jeg de vil appellere til en bred aldersgruppe, sier kunstner Torunn Skjelland.

Kollektive bilder

Skjelland er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen, og hun har lang erfaring med utsmykning av offentlige bygg. Hun har lenge arbeidet med det hun kaller kollektive bilder: Bilder som er tids-, steds- og generasjonstypiske og som gir tilskuerne kollektive referanser.

I bygg H bruker hun en blanding av veggmaleri, lerret og utskårede former i tre. Til sammen blir det en slags form for tredimensjonal collage, sier kunstneren, som også forklarer hvordan kunsten kan kjennes igjen:

– Alle sonene med kunst har den samme lette himmelblå fargen i bunnen. Jeg tenker på de forskjellige sonene som tablåer, nesten som små scener, sier hun.

Fornøyd kunstansvarlig

Mette-Line Pedersen, seniorrådgiver og kunsthistoriker for UiAs kunstsamling, er veldig fornøyd med resultatet.

– Dette er et unikt prosjekt som er dedikert til Fakultet for samfunnsvitenskap og de ansatte der. Samtidskunst skal både gi glede og få i gang samtaler, og her har kunstneren virkelig gjort en utmerket jobb, sier hun.

Verket til Skjelland blir en del av UiAs allerede omfattende kunstsamling, der samtidskunst har en viktig plass. Pedersen forteller at det er en trend å male direkte på vegger og tilpasse kunsten etter arkitekturen, slik Skjelland har gjort.

– Torunn Skjelland er en spennende samtidskunstner. Hun har solid erfaring med utsmykning av bygg. Jeg håper studenter og ansatte fra andre fakulteter også tar turen innom for å se kunsten hennes når campus åpner igjen, sier Pedersen.