Kronprinsparet besøkte UiA

Kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon la første stopp under mandagens byjubileum i Grimstad til UiA og e-helsesenteret der.

SJARMTROLL: Kronprinsparet lot seg sjarmere av de nærmere 100 barnehagebarna som var møtt opp utenfor Campus Grimstad mandag.

Besøket på UiA var kronprinsparets første stopp på sitt i anledning av at Grimstad fylte 200 år, mandag 6. juni.

Da de ankom ble de møtt av nærmere 100 barnehagebarn med flagg og bjørkeris, fra barnehagene nær campus. Både kronprinsen og kronprinsessen tok seg tid til å hilse på barna, før de ble hilst formelt velkommen til UiA av rektor Frank Reichert, universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen, professor Rune Werner Fensli og instituttleder Kari Hansen Berg.

Se også: Kronprinsparet besøker UiA i dag

E-helse i fokus

Deretter fikk besøkte kronprinsparet Klinikklaboratoriet hvor Rune Werner Fensli og Instituttleder Kari Hansen Berg fortalte om e-helsesenterets arbeid og viste dem et rollespill om behandling av et simulert epilepsianfall.

Med på den kongelige visitten på UiA var også fylkesmann Stein A. Ytterdahl, grimstadordfører Kjetil Glimsdal og politimester Kirsten Lindeberg.

Her er en liten bildekavalkade fra besøket, som alt i alt varte i 35 minutter, før turen gikk videre til Grimstad by og byjubileet.

Tekst og foto: Jan Arve Olsen