Korona-smitte påvist ved Campus Grimstad

En ansatt ved Handelshøyskolen ved UiA har fått påvist korona-smitte. Vedkommende deltok i oppstartsmøter og har vært i nærkontakt med andre ansatte på Campus Grimstad, men situasjonen ser ut til å være under kontroll.

Korona-viruset-2871--cdc-alissa-eckert-ms_modifisert-

Smittevernmyndighetene har gitt beskjed til 23 personer som var i Handelshøyskolens telt ved mekatronikk-laben tirsdag om at de må teste seg. I tillegg er to ansatte definert som nærkontakter, og har også fått beskjed om å ta test.

Smitte-situasjonen på campus er en vekker for alle. Det fører sterkt økt fokus på QR-kodene og covidtesting.

Teststasjonene åpne hver arbeidsdag - sjekk tidene

Korona testestasjon - plakat.

Fra nå av vil testestasjonen ved hovedinngangen / Bluebox på Campus Grimstad  er åpen hver arbeidsdag fra 12:00 – 14:00 - ikke lørdag eller søndag.

Testestasjonen ved Spicheren på Campus Kristiansand er åpen hver arbeidsdag fra 09:00 - 11:00 - mens det er stengt lørdag og søndag.

- Her vil det bli tatt hurtigtester, og behovet vil sannsynligvis øke, sier beredskapsleder og sikkerhetssjef ved UiA, Jan Egil Heinecke.

Grønt pass eller hurtigtest ved arrangementer

Årsaken er at SiA nå vurderer å kreve koronapass ved noen arrangementer. Grønt koronapass får bare de som enten er fullvaksinerte eller som har en fersk hurtigtest å slå i bordet med.

- Hvis behovet viser seg å være større enn to timer åpningstid i testestasjonene, vil det bli vurdert å utvide. Men det er et forhold mellom kostnader og antall som vil teste seg, sier sikkerhetssjefen.

Alle må registrere seg med QR-kode

Ved alle innganger til telt, auditorier, klasserom og grupperom er det QR-koder. Det er svært viktig – UiA har satt det som krav – at alle i et rom har QR-registrert seg.

- Det så vi nå i Grimstad. Her ble studenter holdt tilbake til de hadde QR-registrert seg, og det gjorde at smittevernteamet i Grimstad kommune har en langt lettere jobb med å spore opp de som nå må teste seg. Vi kunne vært nødt til å gripe til langt mer drastiske virkemidler om vi ikke hadde hatt QR-kodene å gå etter, sier Heinecke.

Kommuneoverlegene og smittesporingsenhetene i både Grimstad og Kristiansand er svært opptatt av at alle registrerer seg med QR-koder, siden det letter sporingsarbeidet så mye.

Testestasjonen - det hvite umerkede teltet i forgrunnen - ligger i innkjøringen til Campus Kristiansand, ved SiAs nye bygg på Spicheren. Her kan alle få korona-hurtigtest mellom klokka 10 og 14 i ukedagene I helgene er det åpent fra 12 -14 lørdag og søndag. Godkjent test gir innslipp på arrangementer på linje med grønt korona-pass. På Campus Grimstad er testestasjonen like ved Bluebox og hovedinngangen, og åpen hver ukedag fra 12 - 14, her er det stengt lørdag og søndag.

For øvrig minner vi om de generelle smittevernreglene som alltid skal følges:

1. Hold deg hjemme hvis du er syk eller kjenner selv svært små symptomer på luftveisinfeksjon

2. Vask hendene eller sprit dem ofte

3. Sosial distanse er viktig - ikke skrump smittevern-meteren, men la den heller vokse til to meter. Husk det også når du er i kantina og på fellesområder.

4. Begrens nærkontaktene så godt du kan, og ha oversikt over de du har hatt kontakt med i mer enn 15 minutter på mindre enn to meters hold

Vi legger til at:

5. Bruk QR-kodene når du er i rom som er merket og

6. Last ned Smittestopp-appen fra FHI. Det er frivillig, men lurt.

Alle slike små bidrag gjør at vi alle stiller bedre rustet i kampen mot korona.