Korona-smitte påvist - berørte har fått beskjed

Kommunehelsetjenesten har satt en student med påvist korona covid-19-smitte i isolasjon. Medstudentene som kan være berørt er varslet.

En student har fått påvist korona covid-19-smitte. Medstudentene har fått beskjed.

Det er Kommunehelsetjenesten som har hånd om oppfølgingen av studenten og testing av medstudenter med symptomer,

UiA bidrar med smittesporing i form av varsling av de som kan være berørt, både studenter og faglærere, samt øvrige personer med tilknytning til UiA som studenten eventuelt har hatt nærkontakt med.

Kollegene varslet

Studenten studerer ved Fakultet for samfunnsvitenskap, og var på forelesning på Campus Kristiansand torsdag. 49 studenter som var i samme forelesning er varslet, men er ikke satt i karantene av Kommunehelsetjenesten.

De er imidlertid bedt om å være særlig oppmerksomme på symptomer på luftveisinfeksjon.

Lærerstudenter

Fædrelandsvennen skriver i dag at tre lærerstudenter som har vært i praksis ved Oddemarka skole er satt i karantene til 6. november. De har ikke påvist smitte.

UiA har hatt flere tilsvarende tilfeller, der studenter har vært i nærkontakt med andre som har fått påvist smitte. Ved seks tilfeller har UiA gått over til digital undervisning for mindre studentgrupper til tester har vist at de berørte har fått negativt resultat på covid-19-test. Det har også vært et tilfelle tidligere med påvist covid-19-smitte hos en student, men vedkommende hadde ikke vært på universitetet på en stund, slik at det ikke var noen fare for at vedkommende kunne ha smittet andre.

Husk smittevernreglene

Dagens tilfeller er en understreking av at det er viktig å holde seg til de fire generelle smittevernreglene:

1. Hold deg hjemme hvis du er syk

2. Vask hendene eller sprit dem ofte

3. Sosial distanse er viktig - ikke skrump smittevernmeteren, men la den heller vokse til to meter

4. Begrens nærkontaktene