Kommer til UiA onsdag

Anniken Huitfeldt og Espen Barth Eide, begge Ap, besøker UiA-studentene for å snakke om norsk utenrikspolitikk.

Espen Barth Eide og Anniken Huitfeldt

UTENRIKSPOLITIKK: Espen Barth Eide og Anniken Huitfeldt besøker UiA onsdag. (Foto: AUF)

Arrangementet holdes på Campus Kristiansand onsdag 23. august fra kl. 12.00.

Det er AUF-studentene og AUF i Vest-Agder som står bak invitasjonen. På UiA vil de to sentrale Ap-politikerne - Anniken Huitfeldt er leder av Stortingets utenrikskomité og Espen Barth Eide er tidligere utenriksminister og spesialutsending for FNs Generalsekretær – særlig fokusere på hvilken kurs Arbeiderpartiet vil stake ut for norsk utenrikspolitikk dersom partiet kommer i posisjon etter stortingsvalget 11. september i år.

Midtøsten og Trump

Tema som er særlig aktuelle er spørsmål knyttet til krigen i Midtøsten, og den største humanitære krisen siden 2. Verdenskrig. Et annet spørsmål er brexit og konsekvensen av bruddet mellom EU og Storbritannia. Også Trump og USA vil sannsynligvis bli berørt.

Andre aktuelle tema er fremveksten av Kina som en global makt, klimaets påvirkning på norsk utenrikspolitikk, ny teknologi og ikke minst økende forskjeller på fattig og rik i verden.