Kombinerer barnehagejobb og nettstudier

40 studenter er i gang med UiAs nye nettstudie. - Muligheten til å jobbe ved siden av er avgjørende for at jeg kan ta denne utdanningen, sier student.

Terje Johnsen er en av førsteårsstudentene.

Terje Johnsen er en av førsteårsstudentene. Foto: Tone Mella

Denne høsten startet det opp et helt nytt studium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) ved universitetet. Det er et deltidsstudie som kombinerer studier med jobb. Utdanningen går over fire år og resulterer i graden bachelor barnehagelærer. Utdanningen er basert på samlinger og nettundersvisning, og er et samarbeid mellom UiA og Universitetet i Nordland. All undervisning på nett er felles for universitetene.

En spennende mulighet

Terje Johnsen er en av studentene i årets kull. I tillegg til studiene jobber han i Hokus Pokus barnehage i Kristiansand.

- Jeg meldte meg opp til dette studiet etter et forslag fra sjefen. Dessuten føler jeg det er på tide med nye utfordringer. Jeg tok fagbrev i barne- og ungdomsarbeid for seks år siden, og har jobbet i barnehagen i ti år.

For Johnsen er muligheten til å kunne jobbe ved siden av studiene en av betingelsene for at han valgte å ta utdanningen.

- Det er veldig viktig for meg å kunne jobbe ved siden av studiene. På den måten får jeg beholde det gode miljøet på jobben, og jeg slipper å slutte i en jobb jeg trives i. Økonomisk hadde jeg ikke hatt mulighet til å ta en bachelor på fulltid.

Pensum og praksis

Forelesningene som legges ut på nett består av korte filmsnutter på mellom to og fem minutter, i tillegg til kontrollspørsmål etter hver snutt. Første eksamen vil foregå først til våren.

- Det hjelper veldig på konsentrasjonen at videoene er så korte. Allikevel må man være ganske disiplinert for å komme gjennom alt pensum ved siden av jobb. Jeg har satt av to dager i uka til lesing på universitetet. Det blir nok også litt lesing i helgene.

Studieløpet er lagt opp slik at studentene får ha noe praksis i egen, men også i andre barnehager.

- Jeg tror det blir veldig spennende å jobbe i en annen barnehage enn den jeg er vant til. Det er veldig mye nytt og mange nye inntrykk. Men det inntrykket jeg har fått hittil er veldig positivt. Alle er veldig på tilbudssiden, avslutter Johnsen.

Lovende start

Studieleder Ingeborg Eidsvåg Fredwall.

Studieleder Ingeborg Eidsvåg Fredwall er godt fornøyd med studiet hittil, selv om det fremdeles er i startfasen.

- Studentene er veldig glade for muligheten til å arbeide samtidig som de tar en utdanning, sier hun.

De som velger dette studiet har mulighet til å jobbe i opptil 60 prosent stilling ved siden av.

- Fordelen med å jobbe samtidig som man studerer er at studentene tilegner seg teori samtidig som de får praktisk erfaring. På den måten er det lettere for dem å koble teori og praksis. Vekselvirkningen mellom teori og praksis er helt sentralt i en profesjonsutdanning.

Variert studentgruppe

De fleste av studentene i årets kull jobber i Agderfylkene. Studielederen mener at det er en veldig spennende studentgruppe.

- Årets kull består både av mange menn og flere minoritetsspråklige. Begge grupper er viktige for barnehagesektoren. I tillegg er det stor variasjon i hva slags utdanningsbakgrunn studentene har.

Forelesninger på nett

Nettforelesningene er et resultat av et samarbeid mellom foreleserne på studiet og IT-avdelingens mediesenter ved UiA. Foreleserne lager manus som presenteres foran kamera, før de legges ut i Fronter som små videosnutter som hver belyser deler av et større tema.

- E-læring handler mer om mennesker enn om teknologi. Derfor samlet vi lærerne til kurs hvor de fikk innføring i hvordan man skal oppføre seg foran kamera, og i hvordan man kan bruke Power Point på en god måte i presentasjonene, forteller Mauricio Cifuentes fra Mediesenteret.

Alt innhold blir lagt ut på Fronter, men på en litt annerledes måte enn det studentene er vant til.

- Studentene roter seg ofte bort inne på Fronter. Derfor har vi utviklet egne nettsider som presenterer innholdet på en mer brukervennlig måte. Der legges videoene ut, sammen med fordypningsstoff til hver snutt. Blant annet er det en flervalg-quiz etter hver presentasjon slik at studentene får testet hvor mye de har fått med seg.

Cifuentes forteller at de merker større pågang på nettbaserte tjenester nå enn tidligere. Spesielt de siste par årene har interessen for undervisningstjenester på nett økt betraktelig.

ABLU nettstudium

Slik ser en typisk forelesning ut for studentene.

Mangel på barnehagelærere

Det er i dag et stort behov for utdannede barnehagelærere. Trolig mangler det minst 4400 barnehagelærere i norske barnehager. Det nye studiet er en del av en strategi for å rekruttere flere til å ta en barnehagelærer-utdanning.

- Ved Høgskolen i Oslo og Akershus har de gode erfaringer med et liknende studie. Studentene fullfører og karakterene er gode, avslutter Fredwall.

Tekst: Tone Mella