Klart for Karrieredagen 2015

11. februar trommer indøkstudentene sammen 75 store og små bedrifter til årets store karrieredag i Grimstad.

"Gata" Campus Grimstad (foto)

11. februar fylles "Gata" på Campus Grimstad med stands og aktiviteter. Bildet er fra Karrieredagen 2014. (Foto: Olav Breen)

Karrieredagen får næringslivet muligheten til å komme i kontakt med studenter på både bachelor- og masternivå. Studentene er fremtidige ingeniører innenfor ulike fagfelt. Fokuset er å knytte kontakt mellom bedrifter og studenter, næringsliv og akademia.

I løpet av dagen antas det at 2-3000 personer er innom Campus Grimstad. Karrieredagen i Grimstad arrangeres for ellevte gang.

Studentdrevet arrangement

Arrangørene bak karrieredagen er ti studenter på masterstudiet Industriell økonomi og Teknologiledelse.

Studentene har også satt i gang Innovasjon UiA for å imøtekomme behovet for en gründervirksomhet i Grimstad, og det lanseres en ny app (KDUiA.no) med oversikt over alle stands og bedrifter som er med på den store dagen.

Arrangørene har også et godt samarbeid med «Jenter og teknologi», som arrangerer Opplevelsesdag på UiA på samme dag som Karrieredagen.

Innholdsrikt program

Karrieredagen begynner med en forelesning av Sjur Dagestad. Denne karismatiske foreleseren er fjerde generasjon smed, professor i Innovasjon ved NTNU og partner i Innoco AS.

Foruten lastebilsjåfør, fjellklatrer og en doktorgrad i turbulensmodellering står det også innovasjonssjef i Tomra, utviklingssjef i HTS og Forsknings- og utviklingsdirektør i Auranor på CV'en hans.

Som kunstner har han hatt flere utstillinger. I 1994 vant Sjur Reodorprisen for utviklingen av en fakkeltenner som hittil har omsatt for over en milliard kroner til oljeindustrien.

Deretter blir det bedriftspresentasjoner av Karrieredagens «Gullsponsorer» og speedforelesninger.

Klokka 13.00 setter speakeren Dex Carrington i gang et show fra brua i hallen. Han er nok mest kjent fra sitt reiseprogram "Dexpedition" fra MTV og VGTV. Carrington har også opptrådt for fulle hus som standup komiker. Et par timer seinere skal han sammen med styret i Karrieredagen dele ut en pris til det beste innovasjonsprosjektet.

Karrieredagen avsluttes med en stor fest på Bluebox.