Kjører første e-læringsmodul i trafikkopplæringen

Medie-senter ved IT-avdelingen fikk bare grønne lys og beskjed om å gi full gass (på forsvarlig vis…) da de presenterte den første rene e-læringsmodulen i Trafikant- og kjøretøystudiet som UiA har utviklet sammen med Vegdirektoratet og Statens vegvesen.

Det er tidkrevende å bygge opp en ny måte å lage studieemner med, så det har blitt mange lange dager. Da gjør det godt å få gode tilbakemeldinger fra brukerne, synes Martin Gaustad (fra venstre), Gunvor Helling og Mauricio Cifuentes.

Det er et nytt emne på fem studiepoeng som har æren av å være første heldigitale emne i studiet.

Åpner for flere nettbaserte etter- og videreutdanningstilbud

- I forbindelse med regjeringens satsing på videreutdanning av lærere og skoleledere frem mot 2025, er det også økt fokus på nettbaserte studietilbud. Flere av tilbudene som er utlyst fra Utdanningsdirektoratet er bare mulig å levere som nettbaserte alternativ. I den sammenheng håper vi å kunne benytte det arbeidet som er gjort så langt, videreutvikle og tilpasse videre utvikling til de ulike behov, sier rådgiver Siri Asdal, etter- og videreutdanningskoordinator ved UiA.

Trafikant- og kjøretøystudiet er et etter- og videreutdanningskurs for ansatte i Statens vegvesen for folk som arbeider i avdelingene for – ja nettopp – Trafikant og kjøretøy. Studiet er modulbasert, og kan bygges opp fra basis – som alle går gjennom – gjennom flere nivåer til det øverste, som kvalifiserer for arbeid i Statens vegvesens ulykkeskommisjon, som undersøker de alvorligste ulykkene på veinettet.

Produksjonen går «Just in time»

Da de tre første modulene i det første emnet – TKS 500 – ble presentert for ledelse og brukere i Statens vegvesen og Vegdirektoratet, ble modulene tatt i mot med stor interesse og ditto forventninger. Det er åtte moduler i alt – den siste blir ferdigstilt 20. november. Første kull har eksamen i januar.

Martin Gaustad (fra venstre), Gunvor Helling og Mauricio Cifuentes i IT-avdelingens Mediesenter har utviklet det første heldigitale etter- og videreutdanningsemnet for Trafikant- og kjøretøystudiet. Erfaringen er overførbar til andre emner og studier.

- Det var overingeniør Martin Gaustad som sto for hovedjobben i presentasjonen og gjennomgangen av modulene, og han gjorde en formidabel jobb. Det var en knallsuksess, sier konsulent Gunvor Helling, som deltok i møtet.

Gaustad og Helling har stått for store deler av det praktiske arbeidet med kamera og grafiske løsninger, mens fagsjef for IT-mediesenteret, senioringeniør Mauricio Cifuentes har stått for den administrative delen i prosjektet, mens tekniker Remi Johansen har sydd sammen produksjonene til sluttpublisering.

Remi Johansen syr sammen de forskjellige digitale delproduksjonene til hele emner i studiet.

Videoer

- Emnemodulene består for det meste av skjermopptak, instruksjonsvideoer laget på (bil)verksteder og opptak i studio, forteller Mauricio Cifuentes, og berømmer medarbeiderne sine for godt arbeid og stå-på-vilje i en arbeidsdag som ofte er blitt lang for å holde unna for presset fra oppdragsgiverne.

- Vi har fått mye skryt av brukerne allerede, vi hører at Statens vegvesen er svært fornøyd – og vi har fått mye skryt fra ledelsen ved Fakultet for teknologi og realfag. Også prosjektleder for TKS-utdanningen Kari Elin Bratteland har gitt oss gode tilbakemeldinger, sier Cifuentes.

Pilot for flere bruksområder

Dette er det første prosjektet der ITs medieavdeling har bygd opp en hel e-læringsmodul på digital plattform. Men det blir trolig ikke den siste, selv om det ligger mye arbeid bak relativt få studiepoeng.

- Erfaringene fra dette e-læringsprosjektet kan brukes videre i andre undervisningssammenhenger. Ikke minst derfor har vi lagt vekt på tilbakemeldinger fra brukerne, og håper å få mange også når vi ferdigstiller de siste emnemodulene, sier Mauricio Cifuentes fornøyd.