KELVIN fikk Sørlandets Musikkpris

Bandet KELVIN - utsprunget på UiAs Institutt for rytmisk musikk - fikk Sparebanken Sørs Musikkpris da Eksamensfestivalen ble sparket i gang søndag 22.mai 2016.

Oda Mathea Ulvøy Westli fronter KELVIN på vokal. (Foto: Jacob Buchard

Oda Mathea Ulvøy Westli fronter KELVIN på vokal. (Foto: Jacob Buchard)

KELVIN ble etablert i 2014 og består av vokalist Oda Mathea Ulvøy Westli (25), Nicholas Oscar van Eck (24) på gitar, Torstein Lauvvik Ørland (22) på keys, Brynjar Blomvik (25) på bass og Daniel Hinderaker (23) bak trommene. Bandet har turnert i store deler av landet med blant annet en nasjonal finaleplass i Battle of the Bands.

Arbeidsstipend

Sparebanken Sørs Musikkpris er på 75.000 kroner, og tildeles som et arbeidsstipend. Tilknytning til Sørlandet er en forutsetning for å få bli nominert - men prisen er langt fra forbeholdt studenter ved UiA.

KELVIN består av vokalist Oda Mathea Ulvøy Westli (25), Nicholas Oscar van Eck (24) på gitar, Torstein Lauvvik Ørland (22) på keys, Brynjar Blomvik (25) på bass og Daniel Hinderaker (23) på trommer. (Foto: Jacob Buchard)

KELVIN består av vokalist Oda Mathea Ulvøy Westli (25), Nicholas Oscar van Eck (24) på gitar, Torstein Lauvvik Ørland (22) på keys, Brynjar Blomvik (25) på bass og Daniel Hinderaker (23) på trommer.​ (Foto: Jacob Buchard)

- Sparebanken Sør Musikkpris er opprettet for å gi unge musikere fra landsdelen en mulighet til å utvikle sitt talent. Det skaper ringvirkninger i musikklivet lokalt og det gir inspirasjon til andre med talent innen kunst og kultur til å utvikle og utøve sin kunst, sier Per Anders Ropstad fra Sparebanken Sør, som sto for selve prisutdelingen sammen med dekan ved Fakultet for kunstfag, Per Kvist.

Juryen bestod av Tellef Kvifte (professor i folkekunst, Høgskolen i Sørøst-Norge) Hilde Norbakken (vokallærer og lektor, UiA) Hans Bodin (programsjef, Kristiansand Symfoniorkester)​ og Per Anders Ropstad (sponsoransvarlig Sparebanken Sør).

VANT MUSIKKPRISEN:  KELVIN er et hardtarbeidende band som fikk lønn for strevet i form av Sparebanken Sørs Musikkpris på 75.000 kroner. (Foto: Jacob Buchard)

VANT MUSIKKPRISEN:  KELVIN er et hardtarbeidende band som fikk lønn for strevet i form av Sparebanken Sørs Musikkpris på 75.000 kroner. (Foto: Jacob Buchard)

Juryens begrunnelse

"Sparebanken Sør Musikkpris for 2016 går til et svært hardtarbeidende band som tidlig utviste et tydelig konseptvalg. Musikerne fant hverandre som studenter ved UiA, og etablerte bandet i 2014. Gjennom omfattende turnevirksomhet, og utgivelser av singler og videoer har de markert seg nasjonalt. Medlemmene i bandet er svært dyktige musikere på hvert sitt instrument, og sammen har de funnet et sound og en klangbevissthet som gir dem en tydelig musikalsk profil. De tør å tenke og satse stort, og de leverer et helstøpt produkt.

Juryen ser et stort potensiale i bandet og var samstemt på valget."

Bla i programmet for Eksamensfestivalen

Prisvinnerne -  Oda Mathea Ulvøy Westli, Nicholas Oscar van Eck, Torstein Lauvvik Ørland, Brynjar Blomvik og Daniel Hinderaker flankert av dekan ved Fakultet for kunstfag Per Kvist (i brun jakke til venstre) og sponsorsjef i Sparebanken Sør Per Anders Ropstad (til høyre). (Foto: Jacob Buchard)

Prisvinnerne -  Oda Mathea Ulvøy Westli, Nicholas Oscar van Eck, Torstein Lauvvik Ørland, Brynjar Blomvik og Daniel Hinderaker flankert av dekan ved Fakultet for kunstfag Per Kvist (i brun jakke til venstre) og sponsorsjef i Sparebanken Sør Per Anders Ropstad (til høyre). (Foto: Jacob Buchard)

Tekst: Tor Martin Lien / Trond Arntzen - Fakultet for kunstfag