Jump to main content

«Kan en chatrobot hjelpe meg på eksamen?»

Med stadig nye verktøy basert på kunstig intelligens, dukker det også opp nye spørsmål rundt kildebruk på eksamen. Sjekk her hva som gjelder.

Bilde av ansatte og student som tester chatrobot.
Marianne Tønnessen, koordinator for Skrivestua ved UiA, Eline Øverbø Roaldsøy, universitetsbibliotekar, og Tharan Amailie Schaathun, skrivementor på Skrivestua, utforsker mulighetene med vertkøyet ChatGTP.

Mange studenter er usikre på hvilke regler som gjelder på eksamen. Det merker også ansatte på Universitetsbiblioteket og Skrivestua, som den siste tiden har fått mye spørsmål rundt bruk av kunstig intelligens (KI).

- Vi får spørsmål om alt fra hvordan man henviser til kilden dersom du har brukt kunstig intelligens, til hvordan man kan bruke det i en tekst uten å bli tatt for plagiat. Det kommer også bestillinger av bøker foreslått av en tekstgenerator – bøker som ikke finnes, forteller universitetsbibliotekar Eline Øverbø Roaldsøy.

- Vær kildekritisk

En tekst skrevet av kunstig intelligens, uten andre referanser, regnes i seg selv ikke som en troverdig informasjonskilde.

- Vær kildekritisk, les og jobb med pensum. Det er vårt beste tips. Følg alltid vanlige normer for kildehenvisning. KI er ikke et søkeverktøy du kan stole på, sier Marianne Tønnesen, koordinator for Skrivestua.

Viktig å huske om eksamen og kunstig intelligens:

• Informasjon om hjelpemidler, kildehenvisninger og litteraturliste angis for hver eksamen. Du kan få informasjon av emneansvarlig og på forsiden av prøven i Inspera ved hjemmeeksamen.
  • Skriveroboter som ChatGPT vil være lovlig hjelpemiddel ved eksamener der alle hjelpemidler er tillatt. Men hvis du leverer inn tekst, utregninger eller liknende som er direkte kopiert fra en skriverobot uten å henvise til kilden, vil det bli ansett som å presentere andres arbeid som sitt eget, og dermed fusk.
  • Å benytte et KI-verktøy som et hjelpemiddel, men der studentene utformer sin besvarelse selv og oppgir kilder, vil ikke være fusk.
  • I situasjoner der det er relevant å bruke tekst skrevet av KI, må du legge hele teksten som vedlegg i din besvarelse. Ta også med din del av samtalen, slik at det er tydelig hvorfor tekstgeneratoren svarte det den gjorde.
  • Dersom du bruker ChatGPT eller annen KI til å redigere eller oversette din egen tekst, må du legge ved både opprinnelig tekst og den genererte teksten.
  • Ved bruk av bilder utformet av KI, må du inkludere bildetekst med informasjon om hvilket program du brukte og hva du ba det om å gjøre.

Du skal alltid følge de vanlige normene for kildehenvisning. Se mer på www.kildekompasset.no eller få veiledning på Universitetsbiblioteket.

Få hjelp og tips under eksamensforberedelser

Dersom du bruker den smart, kan KI-verktøy være en nyttig sparringspartner i eksamensforberedelser. Du kan for eksempel be en chatrobot spørre deg ut om et tema du har pugget eller skal forstå.

- KI kan også hjelpe deg med omskrivinger eller foreslå praktiske opplegg for noe du skal gjennomføre. Husk likevel at dersom du bruker en tekstgenerator til å hjelpe deg med omskrivinger i en oppgave, må du legge hele samtalen som vedlegg. Derfor kan denne løsningen også være litt vanskelig i praksis – særlig dersom du bruker KI på mobilen, sier Tønnesen.

Det viktigste er likevel at du kan faget ditt og forstår hvordan kunstig intelligens fungerer – og ikke bruker den til hjelp om temaer du ikke har grunnleggende kunnskap om.

- For å benytte deg godt av verktøyet, må du ha kjennskap til kildekritikk og akademisk skriving, og kunne vurdere og validere svarene du får fra chatroboten. KI kan mye, men du som student kan bli mye flinkere enn en chatrobot noen gang kan bli, understreker Roaldsøy.

Fortsatt usikker? Meld deg på et kurs:

Nyttige lenker: