Med stadig nye verktøy basert på kunstig intelligens, dukker det også opp nye spørsmål rundt kildebruk på eksamen. Sjekk her hva som gjelder.
Mange studenter er usikre på hvilke regler som gjelder på eksamen. Det merker også ansatte på Universitetsbiblioteket og Skrivestua, som den siste tiden har fått mye spørsmål rundt bruk av kunstig intelligens (KI).
- Vi får spørsmål om alt fra hvordan man henviser til kilden dersom du har brukt kunstig intelligens, til hvordan man kan bruke det i en tekst uten å bli tatt for plagiat. Det kommer også bestillinger av bøker foreslått av en tekstgenerator – bøker som ikke finnes, forteller universitetsbibliotekar Eline Øverbø Roaldsøy.
En tekst skrevet av kunstig intelligens, uten andre referanser, regnes i seg selv ikke som en troverdig informasjonskilde.
- Vær kildekritisk, les og jobb med pensum. Det er vårt beste tips. Følg alltid vanlige normer for kildehenvisning. KI er ikke et søkeverktøy du kan stole på, sier Marianne Tønnesen, koordinator for Skrivestua.
Du skal alltid følge de vanlige normene for kildehenvisning. Se mer på www.kildekompasset.no eller få veiledning på Universitetsbiblioteket.
Dersom du bruker den smart, kan KI-verktøy være en nyttig sparringspartner i eksamensforberedelser. Du kan for eksempel be en chatrobot spørre deg ut om et tema du har pugget eller skal forstå.
- KI kan også hjelpe deg med omskrivinger eller foreslå praktiske opplegg for noe du skal gjennomføre. Husk likevel at dersom du bruker en tekstgenerator til å hjelpe deg med omskrivinger i en oppgave, må du legge hele samtalen som vedlegg. Derfor kan denne løsningen også være litt vanskelig i praksis – særlig dersom du bruker KI på mobilen, sier Tønnesen.
Det viktigste er likevel at du kan faget ditt og forstår hvordan kunstig intelligens fungerer – og ikke bruker den til hjelp om temaer du ikke har grunnleggende kunnskap om.
- For å benytte deg godt av verktøyet, må du ha kjennskap til kildekritikk og akademisk skriving, og kunne vurdere og validere svarene du får fra chatroboten. KI kan mye, men du som student kan bli mye flinkere enn en chatrobot noen gang kan bli, understreker Roaldsøy.