Kai Steffen vil lede 230.000 studenter

To år som leder i Studentorganisasjonen i Agder (STA) har gitt mersmak. Nå stiller Kai Steffen Østensen til valg for å lede alle studentene i Norge.

Kai Steffen Østensen, portrettfoto

Kai Steffen har representert studentene i Agder i to år, og nå vil han ta et stort skritt videre. (Foto: Magnus Nødland Skogedal).

- Å være leder i studentpolitikken handler om å møte og snakke med studenter med svært ulike meninger, og sammen finne løsninger. Nå har jeg hatt tre år i STA, de siste to som leder, og er aktivt med på å fronte studentenes sak i debatter og i media. Jeg ønsker å sette studenter mer på dagsorden i den nasjonale debatten, ikke bare i akademia. Der føler jeg Norsk Studentorganisasjon (NSO) har hengt litt bakpå, sier Østensen.

Frafall, brobygging og studentliv

Valgkampen for å bli leder i organisasjonen er i full gang, og UiA-studenten har travle dager. Det er tre konkrete saker han ønsker å få en endring på hvis han vinner valget den 21. april.

- Jeg vil i tillegg til faglige debatter mot regjering og Storting diskutere flere saker med studentene selv, for vi er nødt til å høre på og ha studentene med oss. Jeg vil også forebygge frafall i høyere utdanning, sikre smidige overganger mellom studieprogram og få på plass tiltak som gjør at studenter får seg sosiale nettverk på universiteter og høyskoler. Brobyggingen mellom NSO og medlemslagene må og bli bedre, for å sikre at gjennomslagene forankres lokalt, sier 23-åringen.

Lytter til grasrota

Han begynte på utviklingsstudiet på Universitetet i Agder i 2014, og har tatt stadig større ansvar for studentene lokalt.

Kai Steffen Østensen, foto

Kai Steffen har lært mye av sitt engasjement i studiepolitikken på UiA. (Foto: Magnus Nødland Skogedal).

- Først var jeg tillitsvalgt på studiet, så tillitsvalgtansvarlig i STA, og deretter leder. Gjennom dette lærte jeg hvor viktig det var at grasrota ble lyttet til, og det er det jeg har jobbet mest med på UiA, å skape felles møtearenaer for de tillitsvalgte. Det sikrer at når jeg uttaler meg som leder, så er det forankret i de 450 tillitsvalgte som representerer alle.

Den første debatten mellom lederkandidatene ble avholdt 7. april, og i etterkant har hans bidrag i debatten blitt beskrevet som «i særklasse best» av politisk kommentator Hans Christian Paulsen i Universitas. Ifølge kommentatoren parkerer han de andre kandidatene, og han tror politikere vil grue seg til å møte ham til debatt.

Vil sette livet på vent for studentene

Østensen har lang fartstid i forskjellige deler av politikken, både som kommunestyrerepresentant i Farsund, representant i fylkestinget i Vest-Agder og rådsmedlem i Agder og Telemark bispedømme.

- Jeg vet hvordan prosessene på andre siden av bordet foregår, og også hvordan det er å drive studentpolitikk. Jeg har og vært mye i media, deltatt i tv-debatter, skrevet flere kronikker og frontet studentene utad. Min partipolitiske bakgrunn har gjort meg vant til stor takhøyde i debatter med forskjellige mennesker.

Vinner Kai Steffen valget, blir han nødt til å slutte i en hel rekke verv. Han mener det soleklart er verdt prisen.

Hvis jeg vinner settes livet mitt på pause i ett år for å jobbe for studentene. Det er mye som står på spill for min del, men noen ganger må man ofre ting selv. Noen er ute og scorer mål, men hele laget vinner. Slik fungerer også studentpolitikken, sier han.