- Vi har som mål at færrest mulig skal droppe ut. Derfor skal vi sørge for at folk har det bra, men også lykkes faglig, sier studentmentor Julie Gjerdsjø Eriksen (21).
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hun er studentmentor sammen med blant andre Nazir El-Halabi (23) og Jonas Hvaal Christensen (27). Dette er et tiltak der erfarne studenter veileder ferske studenter, for å skape en positiv studiestart for de som kommer rett fra videregående skole.
Det hele er i regi av mentorordningene God start (Fakultet for humaniora og pedagogikk), FYSE (Fakultet for teknologi og realfag) og PEER (Fakultet for samfunnsvitenskap).
Her får studentmentorene opplæring i gruppeledelse, menneskemøtekompetanse, studieteknikker og faglig utvikling.
Dette gir dem fem studiepoeng som belønning for innsatsen, noe som er nytt fra UiA i år.
- For meg er dette en lederutdannelse. Du får lede en studentgruppe, planlegge økter, jobbe kreativt og møte nye mennesker. Dette er en god erfaring å ha senere i livet, spesielt for meg som ønsker å bli lærer, sier Jonas Hvaal Christensen.
Ordningen skal være med på at færre nye studenter skal føle på ensomhet, og redusere strykprosenten i visse fag.
Både Julie Gjerdsjø Eriksen og Jonas Hvaal Christensen har tidligere erfaring som mentor. Begge har opplevd at strykprosenten har gått ned etter at mentorgruppene ble etablert.
- Eksamen på universitetet er veldig annerledes enn i videregående. I visse fag kan vi for eksempel se en stor reduksjon i strykprosenten. Det viser at mentorordningen funker bra, sier Hvaal Christensen.
Gjerdsjø Eriksen viser til et annet eksempel på at ordningen gir gode resultater:
- For noen år tilbake var det horribel strykprosent i et mattefag ved ingeniørutdanning. Derfor startet vi med mentorordningen FYSE. Da vi jobbet tett sammen og arrangerte mye sosialt gikk strykprosenten ned, sier hun.
Involverte i mentorordningen ser at koronapandemien har skapt et større behov for et slik tiltak til studentene.
- De som kommer rett fra videregående har mistet eksamen og halve videregående under korona. Det gjør det kanskje skummelt å komme hit. Derfor er mentorordningen et større satsingsområde i år, og vi ser at det fungerer. Vi har gitt mentorene grundig opplæring, nærmere 130 timer som tilsvarer fem studiepoeng, slik at de er rustet til jobben.
Det sier Sara Sørstrand. Hun er prosjektleder i God start og praksisrådgiver ved UiA.
Sørstrand viser til studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) som viser bekymringsfulle tall om studentens psykiske helse og livskvalitet, som følge av pandemien.
Dette er årsaken til at Nazir El-Halabi ønsket å bli studentmentor i år. Hver studentmentor får en egen gruppe på 10-15 studenter, som følges opp gjennom semesteret.
El-Halabi har satt som personlig mål at ingen i hans gruppe skal kjenne på den samme ensomheten han kjente på som ny student.
- Første studieåret mitt var ensomt. Det var vanskelig å komme i kontakt med lærere og jeg hadde ingen venner. Da valgte jeg å droppe ut første året. Nå vil jeg være den som motiverer studentene til å stå på, selv om overgangen fra videregående eller fra et annet studium kan være tøft, sier han.
Interessert å bli mentor eller bli med i en mentorgruppe? Da bør du lese dette:
SLIK FUNGERER MENTORORDNINGEN:
Studentmentorene må gjennom følgende felles opplæring:
Kilde: Sara Sørstrand/God start