Jorunn S. Gislefoss ny fakultetsdirektør

Jorunn S. Gislefoss (54) blir ny fakultetsdirektør ved Fakultet for teknologi og realfag. Gislefoss har en bred næringslivsbakgrunn og kommer sist fra stilling som spesialrådgiver i NORCE.

Jorunn S. Gislefoss (Arkivfoto: Eyde-cluster)

- Universitetet i Agder er veldig sentralt i svært mange utviklingsprosesser, spesielt her på Sørlandet. Jeg har selv erfaring med flere utviklingsprosjekter i samarbeid med UiA, og det er en kompetent organisasjon med mange dyktige medarbeidere. Jeg tror min bakgrunn har noe å tilføre spesielt fakultetet, og jeg ser frem til å bli en del av UiA, sier Gislefoss.

Jorunn S. Gislefoss er utdannet med doktorgrad fra daværende NTH, hvor tittelen på avhandlingen var «Carbon Profiles in the Nordic Seas». Hun tok doktorgraden samtidig med sin mann, og etter utdanningen flyttet de hjem til Lindesnes kommune. Her ble Gislefoss en del av det mange har omtalt som det fantastiske industrieventyret ved Ramslandsvågen utenfor Spangereid. Hun startet som senioringeniør i kvalitetssikring og HMS ved nåværende GE Healthcare i 1995, og var i perioden 2003-2017 en del av fabrikkledelsen – og hun var i perioden 2012-2017 fabrikkens øverste leder.

I 2017 startet Gislefoss som fabrikksjef ved Elkem Solar i Kristiansand, hvor hun ble leder for produksjonen av silisium som brukes til solceller. Både GE Healthcare og Elkem Solar er prosessindustribedrifter og begge medlemmer av Eyde-klyngen, hvor Gislefoss også er styreleder.

Jorunn S. Gislefoss har i tillegg bred styreerfaring. Hun sitter i representantskapet i Norsk Industri, satt i representantskapet for NHO sentralt som representant for Norsk industri, og var styremedlem i NHO Agder. Hun har tidligere også vært styremedlem ved Universitetet i Agder, og var en av initiativtakerne til Node Eyde Women. Hun har helt siden 2003 også vært mentor for mange ledere i ulike virksomheter.

Gislefoss starter i stillingen som fakultetsdirektør 1. februar 2020.