Jump to main content

Jon P. Knudsen har blitt professor

– Jeg skulle egentlig bli gymnaslektor, sier Jon P. Knudsen. Han ble mye annet også, og nå er han blitt professor.

Bilde av Jon P. Knudsen
Jon P. Knudsen har fått opprykk til professor.

– Jeg studerte språk og hadde et ønske om å bli franskfilolog. Men samfunnsforståelsen som ble formidlet synes jeg var for svak, så jeg hoppet av for å bli samfunnsviter i stedet, sier Knudsen.

Han er nå 63 år, og i januar i år kom anbefalingsbrevet om å gi ham opprykk til professor. Det har vært en uvanlig vei til professor-tittelen, men for ham har ikke tittelen vært et mål i seg selv.

Lærte å skrive skikkelig i avis

– Vi akademikere bør jobbe med det vi skriver om og behandler vitenskapelig. For meg har det å jobbe andre steder enn i akademia åpnet mange muligheter, og gitt meg en dypere kjennskap til mitt eget fagområde, sier professoren.

En variert karriere har også gitt ham innsikt og evner som han fortsatt benytter seg av.

– Min karriere er preget av at jeg lett faller for fristelser, og jeg liker å prøve nye ting.  Det har også gitt meg nyttige egenskaper som jeg i dag benytter som akademiker. For eksempel var det først da jeg begynte å jobbe i avis at jeg lærte meg å skrive skikkelig, sier Knudsen.

Han har blant annet jobbet i Statistisk Sentralbyrå, Agderforskning, Universitetet i Oslo og Nordregio. I flere år har han vært selvstendig næringsdrivende, og han har også vært politisk redaktør i Fædrelandsvennen.

– Jeg har hoppet ut av akademia flere ganger. Sist kom jeg tilbake som dekan ved avdeling for økonomi og samfunnsfag. De siste årene har jeg kjent på at jeg hører hjemme her på universitetet. Akademia har også blitt mer åpen for nye måter å skaffe kunnskap på, noe som er viktig for å holde oss relevante og vise at vi forstår omverdenen vår, sier professoren.

Kultur, politikk og økonomi

Hans fagfeller skrev følgende om hans karriere da de anbefalte ham full professorstilling:
«Knudsen er en av få som har fulgt en slik karrierevei, og på grunn av dette er han en av de økonomiske geografer som blir mest brukt av regionale og statlige administrasjoner.»
De skriver senere: «Denne komiteen mener at det vil være rettferdig å legge til grunn et bredt syn og flere kriterier for å vurdere om Knudsen skal bli forfremmet til full professor på Universitetet i Agder, hvor hans flerfoldige aktiviteter blir ansett som kompenserende og ikke som en svakhet.»

Hans forskningsinteresse «ligger i krysningspunktet mellom kultur, politikk og økonomi» heter det på hans ansattprofil. Han er for tiden med på en EU-søknad om teknologi og modernisering i europeisk sammenheng, og skriver også på en artikkel om Agders representasjon i Stortinget.

– Jeg er veldig opptatt av regionalpolitikk, og med de kommune- og fylkessammenslåingene som nå har skjedd er det veldig mye spennende som skjer. Jeg liker å se på samfunnsutviklingen i litt større perspektiver, sier Knudsen.