"Jenter og teknologi" til hele Norge

Regjeringen ønsker i 2016 å spre de gode erfaringene fra prosjektet «Jenter og teknologi» til flere av landets teknologiutdanninger.

UiA-rådgiverne Geir Kløkstad (t.v.), Pål Grandal og ingeniørstudentene Therese Bjerland og Ingrid Oliversen (t.h.) tar imot gladmeldingen fra Statsråd Solveig Horne (i midten).

Det er satt av to millioner kroner i 2016-budsjettet for å videreføre prosjektet.

Gjennom flere år har Universitetet i Agder systematisk arbeidet for å rekruttere flere jenter inn i teknologiutdanningene. Satsingen har gitt gode resultater, og den har bidratt til at antallet jenter som studerer teknologi og ingeniørfag ved UiA har økt fra 128 til 395 i prosjektperioden.

I samarbeid med andre aktører arrangeres det årlige konferanser og opplevelsesdager for jenter på ungdoms- og videregående skoler. Der er næringslivet selv til stede og forteller om mulighetene som finnes innenfor teknologi.

- Regjeringen og likestillingsminister Solveig Horne gir med denne bevilgningen vårt prosjekt «Jenter og teknologi» en god satsplanke for videre spredning til andre av landets utdanningsinstitusjoner, sier seniorrådgiver Pål Grandal ved Universitetet i Agder.

Prosjektet «Jenter og teknologi» oppnådde et høydepunkt i februar i år. Anført av ildsjeler ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, som året før arrangerte sitt første «jenter og teknologi» etter Agder-modellen.

Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Bergen og Høgskolen i Oslo og Akershus ble også med på en felles samkjøring av «Jenter og teknologi» dette året. Tiltaket var meget vellykket.

- Etter et helt tiår med iherdig og målrettet jobbing for å rekruttere flere jenter til våre teknologiutdanninger på Campus Grimstad, har regjeringen nå forventninger om at vi sprer «det glade budskap» til hele landet, avslutter Grandal ved UiAs Fakultet for teknologi- og realfag.

Tekst: Paal Pedersen