Jakter på en karriere

Karrieredagen på UiAs campus i Grimstad er Sørlandets største møteplass for studenter og bedrifter.

Jørgen Grimenes på Karrieredagen 2016.

Jørgen Grimenes lærte mye nytt om aktuelle bedrifter på Karrieredagen på campus Grimstad.

– Mange av bedriftene kjenner jeg navnet på, men vet ikke helt hva de driver med. Her får jeg bli litt bedre kjent med dem og flere holder på med mye mer enn jeg var klar over, sier Jørgen Grimenes.

Han går første år på Fornybar energi og har snart vært rundt hele området på campus Grimstad som er fylt opp med over 60 stands fra ulike bedrifter, kommuner, etater og fagforeninger.

Kristine Bjerke og Stine Jørgensen tar begge fordypning i HR og organisasjonsutvikling, som del av sine utdannelser i henholdsvis Siviløkonomi og Marked og ledelse.

– Her er mange ulike bedrifter og ikke bare én bransje. Jeg har vært på en del karrieredager på forskjellige skoler og dette er en av de bedre. Det er veldig positivt at det er lagt opp til aktiviteter på mange stands, sier Bjerke.

Lokker med duppeditter og boller

En bedrift som aktiviserte studentene var Atea. IT-bedriften stilte med både Virtual Reality-briller og andre duppeditter.

– Vi har noen trekkplastre her, som VR-brillene. Vi vil spille på at vi er en teknologibedrift, og så har vi boller i tillegg, sier Geir Dahl-Christoffersen, på Ateas stand.

Også noen utdanningsinstitusjoner var på plass. Flest norske, men også Tekniske Universitet i München (TUM). Undersøkelser viser at nyutdannede herfra er blant de mest ettertraktede i Europa, kun slått av Oxford og Cambridge. TUM er partner med UiA.

– Vi er her for å friste deres studenter til å komme til oss. Vi har en avtale om utveksling av studenter med UiA, men hittil har balansen vært dårlig. Vi har sendt en del studenter hit, men ikke fått så mange tilbake. Det håper vi å gjøre noe med, sier Ute Helfers fra TUM School of Management.

Her søker du om utveksling

Finner kompetansen de trenger

– NODE består av kompetansebedrifter og kompetansen sitter i hodet på folk. Vi har et godt universitet med gode utdannelser, og det er årsaken til at bedriftene er her, sier Ellingsen.Bedriftsklyngen GCE NODE er hovedsponsor for arrangementer og daglig leder Anne-Grete Ellingsen sier et tett samspill med UiA er viktig.

Olje- og gassindustrien opplever motgang, men er likevel høyaktuell for studentene, mener Ellingsen. Under et foredrag på Karrieredagen påpekte hun at Norges eksport av naturgass til resten av Europa gir kraft ti ganger større en landets samlede vannkraftproduksjon.

– Vi har hatt en utrolig «all-time high», men er nå på et noe lavere nivå. Produktene våre er det behov for, så vi kommer tilbake. Det svinger i alle bransjer, og vi jobber nå med å få ned kostnader og bli mer effektive. Bedriftenes kompetanse og utvikling av mer intelligente løsninger er viktigere enn noen gang, sier Ellingsen.

Tekst og foto: Morten Rosenvinge