Internasjonalt søkelys på kunst i kontekst

Hvordan er forholdet mellom kunst og demokrati, kunst og helse og kunst og krig? Dette er tre sammenhenger som blir belyst når nær 100 kunstnere og forskere fra seks land samles til konferanse i Kristiansand 6. – 8. juni.

Førsteamanuensis Tony Valberg ved Fakultet for kunstfag

KUNST i KONTEKST: Førsteamanuensis Tony Valberg ved Fakultet for kunstfag viser fram en del av hovedkunstverket ved UiA, stenbenkene med sitater, truismer, laget av den amerikanske kunstneren Jenny Holzer. Det tjener her som et eksempel på kunst i kontekst – et stedspesifikt kunstverk i et undervisnings- og forskningsmiljø som nettopp utfordrer oppleste sannheter.

- Dette er en konferanse som gjør oss i stand til å komme i kontakt med fronten av det som foregår av kunstnerisk praksiser og forskning og estetisk refleksjon knyttet til kunstfagene, sier førsteamanuensis Tony Valberg ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk.

Se hele konferanseprogrammet her!

Workshop-dag på Bragdøya

Skuespiller og regissør Sibylle Peters

FRA TYSKLAND: Skuespiller og regissør Sibylle Peters fra forskningsteateret Fundus Teater i Hamburg er en av hovedtalerne på konferansen. Hun foreleser om «Simplicity & Complicity».

Når konferansen har fått navnet «In Between Practices", er det blant annet fordi hovedinnslagene er likt fordelt mellom kunstneriske og reflekterende sesjoner, og fordi man ikke bare ønsker å rapportere, reflektere og diskutere, men også å skape kunst.

- Derfor er en av dagene, tirsdag 7. juni, på Bragdøya, der dagen går med til å etablere nettverksskapende workshoper, både inne i husene, i båtene og på slettene på Bragdøya. Mandag 6. og onsdag 8. juni er vi på Campus Kristiansand, sier Valberg.

Først i Norge

Forsker og kunstner Rasa Smite

FRA LATVIA: Forsker og kunstner Rasa Smite fra RISC-kunstnersenteret i Riga kommer og forteller om «Creative Networks. From Internet Radio Experiments to Techno-Ecological Art Practices».

Som den første forskningsinstitusjon i Norge har Universitetet i Agder etablert en egen kunstfaglig forskningsplattform for nettopp kunst i kontekst, som favner alle kunstmiljøene ved universitetet – musikk, teater, visuell kunst – og også andre områder som helse og sosialfag, pedagogikk, språk, historie og religion. Konferansen 6. – 8. juni er i regi av nettopp denne forskningsplattformen.

- Sammen ønsker vi å sette fokus på spørsmål rundt kunst i kontekst. Sentrale spørsmål kan være: Hvordan er forholdet mellom kunst og samfunn? Hvordan kan kunst bidra til debatt og engasjement? Og hva med utdannelse? Helse? Demokrati? Krig og konflikter? Sosiale relasjoner? Byutvikling i Kristiansand? Hva skjer med kunstneriske prosesser og kunst i slike kontekster? Kan estetiske erfaringer og kunstuttrykk spille en aktiv rolle? spør Valberg.

Nyskapende kunst- og forskningspraksiser

Også arbeid med mer kunstinterne kontekster, som kunstneriske praksiser i et historisk perspektiv, kunstnerisk praksis og kunstinstitusjonene, forhold mellom kunstartene og forhold mellom verk og publikum, står sentralt i kunstkontekstarbeidet til Universitet i Agder. Det samme gjør eksplisitt kunstfaglige kontekster slik de er nedfelt i kunstfagdidaktisk teori og praksis og institusjonalisert utdanning av utøvere.

Det samlede målet for forskningsplattformen er å gi et sammenlignende perspektiv på de ulike faglige tilnærmingene, og også bidrar til å utvikle nyskapende kunst- og forskningspraksiser.

Bragdøya kystkultursenter

KYSTKULTUR: Bragdøya kystkultursenter blir rammen om kunst-workshopene som holdes 7. juni. (Foto: Vaf)

Kunst i kontekst

Tekst og foto: Jan Arve Olsen