Internasjonalt fokus på dialoger på Agder

Onsdag denne uka kommer nær 200 forsker og praktikere fra fire verdensdeler til Kristiansand for å høre hvordan blant andre Universitetet i Agder og Sørlandet Sykehus bruker dialog i behandling av barn, unge og familier som sliter psykisk.

Illustrasjonsbilde (Foto: Colourbox)

- Akkurat på dette området har universitetet og sykehuset i Agder markert seg internasjonalt, med gode resultater både klinisk og vitenskapelig. Folk vil høre hva vi gjør og hvordan vi jobber. Og vi vil høre hva og hvordan de gjør andre steder. Så dette gleder jeg meg til.

Det sier Anders Johan W. Andersen, leder ved UiAs Institutt for psykososial helse, som sammen med Avdeling for barn og unges psykiske helse på Sørlandet Sykehus HF står bak den tre dager lange konferansen Listen to me! – humanizing human practices som starter onsdag.

- Det er utrolig spennende med så mange påmeldte. Faktisk har vi fått så mange nå at vi har måttet opprette ventelister. Det har jeg ikke opplevd før, sier Andersen.

Instituttleder Anders Johan W. Andersen ved UiAs Institutt for psykososial helse.

Hovedfokus på dialog med barn og unge

Konferansen i Kristiansand er den tredje av sitt slag som arrangeres gjennom det internasjonale nettverket Open Dialogical Pratices. Nettverket arbeider for å utvikle dialogiske måter praktikere og terapeuter, forskere og akademia, kan arbeide sammen med enkeltpersoner, familier og grupper i samfunnet på, basert på dialog.

- Årets konferanse går bredt ut og fokuserer blant annet på det å arbeide sammen med barn, og det å utforske måter å tillate barn å snakke ut med deres egen stemme i utfordrende situasjoner. Derfor konferansen tittel: Hør på meg! I og med at vi i mange år har utviklet dialogiske praksiser her på Agder, var det også naturlig å legge konferansen hit til Universitetet i Agder og Sørlandet sykehus i sammen, sier Andersen.

"Listen to me" konferanse-banner viser hovedtalerne på konferansen: Sheila McNamee, Gert Biesta, Tim Ingold og Colvyn Trewarthen.

Gode på nettverktenkning i Agder

Også Tore Dag Bøe , stipendiat ved Institutt for psykososial helse på UiA ser fram til konferansen.

- Det skal bli spennende å høre hva andre forskere i andre land er opptatt av. Men minst like fint skal det bli å fortelle hva vi her på Agder kan mye om når det gjelder dialogiske praksiser, sier han.

- I en dialogisk tilnærming det viktigst at den det gjelder får komme til orde og fortelle hvordan han eller hun har det og opplever sin situasjon. Men samtidig inviteres også nettverk – både familie, venner og hjelpeapparatet med i arbeidet fra første stund. Og det er her vi kanskje er gode i Agder. Vi både forsker på nettverk og utdanner folk som er flinke nettverkarbeidere. På den måten både hører vi på personen som er i krise, samtidig som vi også ivaretar helheten rundt vedkommende best mulig, sier han.

Tore Dag Bøe, stipendiat ved Institutt for psykososial helse på UiA.

I dialog med andre fagområder

Konferansen som begynner onsdag har sitt utspring i et større internasjonalt praksis- og forskningsmiljø innen psykisk helse som Universitetet i Agder har vært en del av siden 1997, der dialogisk praksis har inngått som en vesentlig del. Konferansen er imidlertid også åpen for forskere og praktikere fra andre fagdisipliner. Tanken er at den kan være en møteplass hvor ulike disipliner kan dele erfaringer, ideer og kanskje finne felles samlingspunkter rund temaet dialog i ulike praksiser.

- Denne andelen som kommer fra andre felt er stor. Særlig fremtredende er antall pedagogikkforskere. Det viser blant annet at det i vår tid, nå, foregår det mange kanskje vil kalle en postmoderne gliding i retning av en mer menneskelig forståelse av de utfordringer vi som mennesker står overfor i ulike sammenhenger, og at man derfor også må se etter mer menneskelige løsninger enn vi kanskje har gjort til nå, sier Andersen.

Tekst: Jan Arve Olsen