Internasjonal konferanse om norsk språkplanlegging og språkstrid

Det første internasjonale symposium om norsk språkplanlegging og språkstrid ble arrangert på Universitetet i Agders Fakultet for humaniora og pedagogikk 22. - 23. september 2016.

Deltakere og tilhørere på symposiet om norsk språkplanlegging og språkstrid: I første rekke fra venstre: Gudlaug Nedrelid (UiA), Allison Wetterlin (UiA), Marit Aamodt Nielsen (UiA). Andre rekke fra venstre: Wim Vandenbussche (Brussel), Andrew Linn (Westminster), Gro-Renée Rambø (UiA). Tredje rekke fra venstre: Olle Josephson (Stockholm), Sylfest Lomheim (UiA), Eli Bjørhusdal (Sogn og Fjordane). Mellom tredje og fjerde rekke: Jeroen Darquennes (Namur, Belgia) Fjerde rekke fra venstre: Martin Skjekkeland (UiA), Kurt Braunmüller (Hamburg), Alastair Walker (Kiel). Bakerst fra venstre: Peter Trudgill (UiA), Ernst Håkon Jahr (UiA).

Deltakere og tilhørere på symposiet om norsk språkplanlegging og språkstrid: I første rekke fra venstre: Gudlaug Nedrelid (UiA), Allison Wetterlin (UiA), Marit Aamodt Nielsen (UiA). Andre rekke fra venstre: Wim Vandenbussche (Brussel), Andrew Linn (Westminster), Gro-Renée Rambø (UiA). Tredje rekke fra venstre: Olle Josephson (Stockholm), Sylfest Lomheim (UiA), Eli Bjørhusdal (Sogn og Fjordane). Mellom tredje og fjerde rekke: Jeroen Darquennes (Namur, Belgia) Fjerde rekke fra venstre: Martin Skjekkeland (UiA), Kurt Braunmüller (Hamburg), Alastair Walker (Kiel). Bakerst fra venstre: Peter Trudgill (UiA), Ernst Håkon Jahr (UiA).

Innen fagområdet nordisk språkvitenskap er det særlig to emner som har påkalt spesiell internasjonal interesse blant språkforskere: norrøne studier er det ene emnet, norsk språkplanlegging og språkstrid etter 1814 det andre. Mens det lenge har vært arrangert nasjonale og internasjonale konferanser og møter om det første emnet, om norrøne studier, har det andre emnet til nå ikke hatt egne internasjonale konferanser eller symposier.

Einar Haugen sentral

Når norsk språkplanlegging og språkstrid er blitt så mye studert og fokusert på internasjonalt, skyldes det først og fremst den norsk-amerikanske språkforskeren Einar Haugen (1906-94), professor ved Harvard University, som med boka Language Planning and Language Conflict: The Case of Modern Norwegian (1966) i vesentlig grad etablerte språkplanlegging – Language Planning – som eget studie- og forskningsområde innen språkvitenskapen. Når empirien i boka til Haugen utelukkende gjaldt norsk språkplanlegging og språkstrid etter 1814, forstår en hvorfor dette emnet siden har hatt en så sentral plass internasjonalt innen fagområdet "Language Planning and Language Conflict".

"The first international symposium on Norwegian language planning and language conflict" ble arrangert på UiA 22. - 23. september. Temaet for dette første symposiet var "Perspectives on Two Centuries of Norwegian Language Planning and Policy: Theoretical Implications and Lessons Learnt".

Initiativtaker og arrangør var professor emeritus Ernst Håkon Jahr. Symposiet ble støttet økonomisk av Fakultet for humaniora og pedagogikk og av Kungliga Gustav Adolfs Akademien i Uppsala. Deltakerne var forskere fra Norge, Sverige, Tyskland, Belgia og England.

11 foredrag

I alt ble det holdt 11 foredrag på symposiet. Fra UiA deltok følgende med foredrag, i tillegg til Jahr: professorene Gro-Renée Rambø, Sylfest Lomheim og Peter Trudgill. Flere av fakultetets språkforskere fulgte symposiet som tilhørere.

Foredragene på konferansen vil danne grunnlag for en antologi, som det er planlagt skal komme ut neste høst.

Ved avslutningen av symposiet ble det bestemt å holde "the second international symposium" på Høgskolen i Sogn og Fjordane i 2018, med førsteamanuensis Eli Bjørhusdal som ansvarlig for arrangementet.