Inspirert av egne studenter

Askil Holm er førstelektor ved Universitetet i Agder og skal holde 40 konserter i sommer. Inspirasjon henter han fra arbeidet med studentene på låtskriver- og artiststudiet ved universitetet.

Askil Holm, Alejandro Fuentes, Kurt Nilsen og Espen Lind, foto
Askil Holm, Alejandro Fuentes, Kurt Nilsen og Espen Lind opptrer i Oslo Spektrum igjen, forrige gang var for ti år siden. Foto: Kilian Munch.

– Det er spennende å få jobbe med studentene. Å være en del av dette miljøet har inspirert meg både som soloartist og en del av gruppa med Lind, Nilsen, Fuentes og Holm, sier Askil Holm.

Til helgen står de på scenen i Oslo spektrum, ti år etter at de spilte der sist. Da billettene ble lagt ut, ble de revet bort etter få minutter.

Askil Holm, profilbilde

Askil Holm lærer mye og blir inspirert både av studenter og medmusikanter.

– Jeg får enda mer å tilføre studentene gjennom de ulike situasjonene jeg selv møter hver dag i låtskriver- og artistyrket. Det gjelder både den skapende, utøvende og administrative siden av arbeidet. Jeg får mer å dele med dem om hvordan det er skape noe kunstnerisk fjellstøtt og samtidig få en sunn økonomi i det, sier Holm.

Låtskriver- og artiststudiet på Universitetet i Agder startet i 2016.

– Siden den gang, har det vært en spennende utvikling i musikkutdanningene. Det blir stadig lagt mer vekt på det skapende arbeidet, og det tro jeg er kjempeviktig, sier Holm.

Gjenforening og samspill

Samarbeidet med musikerne han skal spille sammen med i Oslo spektrum, startet første gang i 2006. Sammen har de gitt ut to album, Hallelujah Live og Hallelujah Live - Volume 2. Kvartetten fikk Spellemannprisen under Spellemannprisen 2006.

– Samspillfaget er for meg noe av det jeg brenner mest for. Jeg tror samarbeidet med Lind, Nilsen, Fuentes og Holm har gjort noe med meg både som menneske og artist. Av Espen Lind har jeg lært kolossalt mye. Han sitter på en enorm erfaring fra sitt arbeid med mange av verdens største låtskrivere og artister. Av Kurt Nilsen har jeg lært mye om det å jobbe ut kor-arrangement for fire stemmer. Han er helt rå på å fordele stemmer og høre klanger vi andre ikke hører umiddelbart. Av Alejandro Fuentes har jeg lært mye om hvordan yngre artister ser på musikklivet og musikkhistorien som jeg er vokst opp med. Han er rå, sier Holm.

Fokuserer på bredden

Han minner om at det er viktig å vite at det er i det såkalte live-markedet musikere kan tjene gode penger. Samtidig erstrømmetjenester og sosiale medier viktig for å lansere nye prosjekter.

– Det å spille den ene dagen på en stor festival, neste dag i et bryllup eller en begravelse og en tredje dag på en klubbkonsert for fansen er virkeligheten for mange. Den bredden av arenaer ønsker jeg også at studentene mine skal få kunnskap om. Som musikere lever vi av et nysgjerrig publikum som ønsker å få satt lydspor til livene sine, sier Holm.