Ingen undervisning på UiA

All undervisning ved Universitetet i Agder torsdag 12. og fredag 13. mars er avlyst og studenter oppfordres til ikke å oppholde seg på campus disse dagene. Dette gjelder studenter både i Grimstad og Kristiansand.

Campus Kristiansand fra luften, foto

Avlysningene omfatter også arrangementer, samlinger og store møter torsdag og fredag denne uken.

Sunniva Whittaker, foto

Sunniva Whittaker

– Kristiansand kommune, Sørlandet sykehus og Fylkesmannen i Agder har i dag kommet med en sterk anmodning om å ta situasjonen på alvor og at vi nå har et mulighetsrom for å redusere spredningen av viruset. Denne dugnaden vil UiA selvsagt bidra til, og derfor iverksetter vi umiddelbart disse tiltakene, sier Sunniva Whittaker, rektor ved Universitetet i Agder.

Samtidig gjør Universitetet i Agder et omfattende arbeid for å unngå at tiltakene får store konsekvenser for undervisningstilbudet til studentene. Målet er å finne alternative løsninger siden oppmøtebasert undervisning trolig ikke vil la seg gjennomføre over et lengre tidsrom.

– Fra mandag 16. mars vil vi derfor sørge for at mest mulig av undervisningen vil skje digitalt, noe som kan skje via streaming og andre alternative undervisningsformer. For eksempel vil vi legge til rette for streaming fra 50 undervisningsrom. Dette er et omfattende arbeid, men vi ønsker som sagt at studentene skal bli minst mulig skadelidende i denne krevende situasjonen, sier rektor Whittaker.

Ledelsen ved UiA oppfordrer til bruk av hjemmekontor den nærmeste perioden.

– Vi legger til rette for arbeid hjemmefra for ansatte. Samtidig må vi sørge for at våre aktiviteter fortsetter i så stor grad som mulig, selv om det for en periode er nødvendig å arbeide på andre måter enn vi gjør til vanlig, sier universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen.

Studentene oppfordres til selvstudier torsdag og fredag denne uken. De nærmeste dagene vil åpningstidene reduseres på begge campuser, med stenging kl. 17.00.

Universitetet vil komme med mer informasjon når det foreligger konkrete planer for undervisningen fremover.

Retningslinjer og informasjon om koronaviruset på UiA