Idrett gir håp på fotografier fra Moria-leiren

Fotograf Hilde Honerud har tilbrakt mye tid med gruppen Yoga and Sport With Refugees på Lesvos. Tre av arbeidene hennes henger nå på Fakultet for helse- og idrettsvitenskap på Campus Kristiansand.

Foto fra monteringen av fotografiene.
Hilde Honerud får hjelp av driftstekniker Vidar Moen på UiA med å henge opp bildene.

– Situasjonen for flyktninger på Lesvos er håpløs. Mange har bodd der i mange år, og flyktningeleirene der har bare blitt verre etter at Moria-leiren brant. Organisasjonen Yoga and Sport With Refugees gir menneskene der en følelse av mestring, og en måte å få kontroll over eget liv. Flere sier at de har fått livsgnisten tilbake av idretten.

Det sier Hilde Honerud, fotografen som står bak de tre nye kunstverkene som er blitt kjøpt inn til Universitetet i Agders (UiA) kunstamling

FAKTA/Hilde Honerud

• Norsk kunstner og fotograf, bosatt i Kongsberg.
  • Førsteamanuensis på Universitetet i Sørøst-Norge.
  • Har vunnet flere priser og stipend, og hatt en rekke soloutstillinger. Tildelt et femårig arbeidsstipend fra Kulturrådet fra 2021.
  • Tre av verkene hennes er kjøpt inn til Fakultet for helse- og idrettsvitenskap på UiA.
  • Les mer om Honerud på hjemmesiden hennes.

Deltok på Metochi-kurs

De tre fotografiene er fra boken Gym, som er publisert av Heavy Books, og utstillingen med samme navn som har stått på galleriet MELK i Oslo i mai og juni 2021. Alle inntektene fra boken går til den private hjelpeorganisasjonen Yoga and Sport With Refugees.

Honerud kom først i kontakt med flyktningesituasjonen på Lesvos etter å ha deltatt på kurset Stedsrelaterte uttrykk – Lesvos i 2018. Kurset ble arrangert av Fakultet for kunstfag og ble holdt på Metochi, Universitetet i Agders studiesenter på den greske øyen.

– Det er spesielt fint at vi får Hildes bilder til oss på grunn av UiAs nære tilknytning til Lesvos gjennom Metochi, sier Lisbet Skregelid, førsteamanuensis på Institutt for visuelle og sceniske fag, og emneansvarlig for kurset.

Foto av Hilde Honerud foran ett av fotografiene

– Jeg husker at jeg ble veldig imponert da jeg så at noen fra Moria drev og trente utenfor leiren, sier fotograf Hilde Honerud. I dag sitter hun i styret for den private hjelpeorganisasjonen Yoga and Sport With Refugees på Lesvos.

Omtale i vitenskapelig artikkel

Skregelid forteller at flere av kunstnerne på dette kurset var opptatt av å utforske om hvordan man kan lage kunst med flyktningsituasjonen som utgangspunkt. Ett av de tre bildene som nå er kjøpt inn til UiA, tok Honerud i forbindelse med dette kurset.

– Det nesten abstrakte bildet gir oss et konsentrert innblikk i forholdene i den beryktede Moria-leiren, sier hun.

Skregelid har skrevet den vitenskapelige artikkelen Art in crisis and the arrival of the «I» om kurset, hvor hun også omtaler Honeruds bilder.

– Idrett er viktig

Honerud selv er fornøyd med at bildene har funnet et hjem nettopp på Fakultet for helse- og idrettsvitenskap.

– Noen vil kanskje hevde at disse bildene er en forskjønning av virkeligheten. Men de viser også hvor viktig idrett kan være for mennesker, sier Honerud.

Hun legger også til at flere av bildene i Gym-prosjektet er mer manipulert i etterkant enn de som nå henger på UiA.

– Det handler også om at bilder ikke alltid er til å stole på, sier hun.

Du kan se bildene i tredje etasje i Bygg I – Fakultet for helse- og idrettsvitenskap på Campus Kristiansand.