Hva skal UiA være?

Hva slags universitet skal Universitetet i Agder være? Det var hovedspørsmålet da Strategirådet arrangerte strategiworkshop.

Innleder Hanne Foss Hansen (fra venstre) og leder for Strategirådet Anne Elizabeth Stie mottar innspill fra May Brith Ohman Nielsen under møtet i Verdenskafeen i Lilletunstova.

Klikk inn til alt om strategiprosessen ved UiA

Universitetstanken og universitetet som institusjon er forbundet med forskjellig innhold både innad og mellom land, gjennom ulike tidsepoker og gjerne med flere rådende idealer samtidig.

Med bakgrunn i en innledning og Strategirådets tanker om visjoner og satsingsområder så langt i prosessen ble det arrangert workshop for studenter, ansatte og eksterne for å diskutere om hvilket universitet UiA skal være i fremtiden.

Frøydis Nordgård Vik (fra venstre), Eli Skaranger og Merete Elnan diskuterer engasjert om samskaping av kunnskap. Innspillene ble notert og gitt videre til Strategirådet.

Toppstyring og autonomi

Det var professor ved Københavns universitet, Hanne Foss Hansen, som innledet under overskriften "Mellem topstyring og autonomi. Universiteter i Norden i forandring".

- Universitetene står i en brytningstid. Det er store samfunnsmessige forventninger til institusjonene – at man skal bidra til å løse store samfunnsspørsmål som endringer på arbeidsmarkedet, teknologisk utvikling, klima, migrasjon, integrering og risikohåndtering. Samtidig ser vi at kampen om finansieringen blir hardere, og at mange universiteter må kutte i sine budsjetter, sa Foss Hansen.

Ved Københavns Universitet begynner man året 2016 med å kutte betydelig i budsjettet, samlet skal det reduseres med rundt 300 millioner kroner.

- Vi ser altså at det er økende forventninger til oppgavene universitetene skal løse, samtidig som at mulighetene for å løse dem blir reduserte. Mange av de administrative ordningene som universitetene følger er pålagt av staten, og derfor har Københavns universitet foreslått flere konkrete tiltak for avbyråkratisering. Det er ofte et spørsmål mellom ønsket om overordnet styring og akademisk autonomi, fortsatte professoren.

Video fra workshopene finner du på nettsiden for strategiprosessen

Sylfest Lomheim (i sentrum) var særlig opptatt av at studiene blir tilpasset aktuelle behov i næringslivet. Stephen Seiler (til venstre) og Hans Olav Omland hørte på utredningen.

Sylfest Lomheim (i sentrum) var særlig opptatt av at studiene blir tilpasset aktuelle behov i næringslivet. Stephen Seiler (til venstre) og Hans Olav Omland hørte på utredningen.

Kamp om kronene

Professor Hanne Foss Hansen understrekte også at kampen om kronene vil bli intensivert i årene som kommer.

- Vi ser en utvikling hvor universitetene transformeres til strategiske aktører i et globalt marked hvor det utvikles virksomhetslignende organisasjonsformer som i økende grad fremstår som forskerhoteller. Utviklingen av resultatbasert finansiering har også konsekvenser for basisbevilgningene og det medfører mer fleksible organisasjonsformer. Spørsmålet er om de faglige hensynene får vanskeligere vilkår i denne utviklingen, og hvilke konsekvenser det har for de klassiske universitetsidealene. Dette er spørsmål det er helt avgjørende å drøfte i deres strategiprosess, mente Foss Hansen.

Strategirådet tar innspillene videre

Det var instituttleder og leder av strategirådet Anne Elizabeth Stie som ledet workshopen. Hun omtalte arbeidet og drøftingene i Strategirådet. Workshopen ble deretter delt inn i tre grupper, som arbeidet med hovedtemaene «Visjon», «Internasjonalisering» og «Samskaping av kunnskap». Alle innspillene som fremkom i gruppearbeidene tas med i det videre arbeidet til Strategirådet.

Tekst: Paal Pedersen
Foto: Susanne Hulda Tollerød