0
Hopp til hovedinnhold

Humper og 30-sone på campus

Både Campus Grimstad og Campus Kristiansand har innført 30-sone på hele campusene. Nå kommer fem fartshumper på Gimlemoen - det vil si veien gjennom Campus Kristiansand.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Både Campus Grimstad og Campus Kristiansand er 30-sone - og er parkeringssone der det bare er lov å stå på oppmerkede plasser. I Grimstad starter sonene rett etter rundkjøringen der Jon Lilletuns vei starter, i Kristiansand rett etter rundkjøringen ved busstoppet ved Spicheren.

Hele Campus Grimstad og hele Campus Kristiansand er 30-sone - og parkeringssone der det bare er lov å stå på oppmerkede plasser. I Grimstad starter sonene rett etter rundkjøringen der Jon Lilletuns vei starter, i Kristiansand rett etter rundkjøringen ved busstoppet ved Spicheren.

De grønne flekkene på kartet viser hvor humpene kommer i løpet av et par uker - om ingen protesterer. (Kart: Kristiansand kommune

De grønne flekkene på kartet viser hvor humpene kommer i løpet av et par uker - om ingen protesterer. (Kart: Kristiansand kommune)

30-sonen har vært gjeldende fart på Campus Grimstad en stund allerede - og i sommer ble det satt opp 30-soneskilt på Campus Kristiansand. I Grimstad gjelder sonen fra rett etter rundkjøringen der Jon Lilletuns vei starter ved Teknologibygget - i Kristiansand står skiltene rett etter rundkjøringen ved busstoppet ved Spicheren.

Fra samme steder er det for øvrig parkeringssone - det vil si at på hele campusområdene er det bot å få om en parkere utenfor oppmerkede felt.

Denne uka kom det også forslag fra Kristiansand kommune om å plassere fem fartshumper på Gimlemoen - det vil si veien som går gjennom Campus Kristiansand. Fristen for å klage på forslaget er 7. oktober. Deretter blir humpene bygd temmelig umiddelbart.

  • Første hump blir plassert rett før avkjørselen inn til Spicheren og Handelshøyskolen ved UiA i Kunnskapsparken.
  • Andre hump blir plassert rett før krysset der Gimlemoen deler seg og går henholdsvis inn til hovedinngangen og innover på campus.
  • Tredje hump blir plassert ved vareinntaket på nordenden av bygg A, B og D - ved grusparkeringsplasssen.
  • Fjerde hump blir plassert ved innkjøringen til SiA og veien der syklistene kommer susende nedover fra Sødal.
  • Femte hump blir plassert ved krysset med Kaserneveien opp til studentboligene i Gimle studentby.

- Vi er glade for at dette nå endelig kommer i orden, sier UiAs sikkerhetssjef, overingeniør Jan Egil Heinecke i Driftsavdelingen.

UiAs sikkerhetssjef Jan Egil Heinecke i Driftsavdelingen konstaterer at 30-sone og humper på campusene øker sikkerheten.

UiAs sikkerhetssjef Jan Egil Heinecke i Driftsavdelingen konstaterer at 30-sone og humper på campusene øker sikkerheten.

Flere i avdelingen har arbeidet for å få redusert fart og humper inne på campus i flere år. Men saksbehandlingen i kommunen - som er beslutningsmyndighet - har tatt lang tid. Årsaken til det er trolig å finne i at så vidt UiA-Aktuelt ser med et kjapt blikk, har tre-fire saksbehandlere hatt saksmappa på skrivebordet i denne perioden. Men nå er sannsynligvis alt på plass.

Så da gjelder det bare å holde sjektefart på campus. Det er ikke store krumningen på stortåa som kan gi prikker og tom lommebok om UP-Jensen fra Grimstad eller hans kolleger i Kristiansand lurer i buskene...