Hjemmetest ga digital undervisning

En student ved Fakultet for humaniora og pedagogikk fikk positivt utslag på koronavirus ved en selvtest mandag. Vedkommende satte seg selv umiddelbart i isolasjon, mens medstudenter vil få undervisningen på streaming på tirsdag.

Korona-viruset-2871--cdc-alissa-eckert-ms_modifisert

Studenten skal teste seg på Kristiansand kommunes teststasjon på Kløvertun tirsdag.

Hjemmetester er ikke regnet som fullverdige i smittemessig forstand, derfor er det viktig at de som får virus-utslag på slike tester straks tar en godkjent PCR-test på en offentlig teststasjon.

Her har studenten reagert på en helt korrekt og god måte, ved å gi beskjed til UiAs beredskapsgruppe på beredskapstelefonen 3814 2000. Det gjør at UiA raskt og effektivt kan redusere faren for at flere blir smittet av korona-viruset.

Inntil prøveresutatet er klart fra kommunehelsetjenesten avventer UiA videre oppfølging.

Vi minner om de generelle smittevern-reglene, og at FHI og Helsedirektoatet ber om at alle vaksinerer seg. Hvordan du kan bli vaksinert ser du når du scroller ned til første plusspunkt i denne saken.

Teststasjonene på UiAs campuser er åpne daglig - på Campus Grimstad kan du få både PCR- (ved symptomer) og hurtigtest, på Campus Kristiansand får du hurtigtest.