Hjelp flyktningene på Lesbos

Universitetet i Agder har opprettet en egen konto for Aksjon Lesbos. Organisasjonen Agkalia i Kalloni er mottaker.

Papa Stratis, prest på Lesbos

Nylig avdøde Papa Stratis var prest på Lesbos og har siden 2007 vært svært engasjert i flyktningesaken. (Foto: Georgios Konstantinidis)

(Saken ble oppdatert: 3. september 2015 kl.15:00)

Lesbos er den øya i Egeerhavet som tar i mot flest flyktninger. Havneområdet fungerer som transitthavn før flyktningene sendes videre. Fra 2013 til 2014 var det en fordobling av antall flyktninger som kom til Lesbos. Bare i årets fire første måneder har 14.000 flyktninger kommet sjøvegen til øya Lesbos. Flertallet kommer fra Syria og Afghanistan, via Tyrkia.

– Lokalbefolkningen er opptatt av å hjelpe til og mange stiller opp frivillig. Siden Universitetet i Agder også er en del av lokalmiljøet på Lesbos med Metochi studiesenter, ønsker vi å ta medansvar og bidra med hjelp, sier Karen-Lise Scheie Knudsen, avdelingsdirektør ved Universitetet i Agder. Sammen med viserektor Marit Aamodt Nielsen har hun tatt initiativet til å opprette en hjelpeaksjon.

En egen konto «Aksjon Lesbos» er opprettet til dette formålet. Gi ditt bidrag på konto: 6580 23 47086

Presten som ikke gir seg

UiA har valgt ut veldedighetsorganisasjonen Agkalia som mottaker av innsamlingsaksjonen.

– Nylig avdøde Papa Stratis startet denne organisasjonen i 2009. Han var prest i Kalloni på Lesbos, i nærheten av der UiA har studiestedet Metochi. Papa Stratis var vært svært engasjert i flyktningesaken og Agkalia ble startet slik at han kunne gjøre en mer systematisk og effektiv jobb i flyktningesaken.

Agkalia gir akutt hjelp til flyktninger i det de ankommer øya, men gir også økonomisk og materiell støtte til andre frivillige organisasjoner og institusjoner som jobber med samme sak. Papa Stratis vekket nasjonal og internasjonal interesse for arbeidet med Agkalia, og har heldigvis dyktige medarbeidere som viderefører arbeidet.

Papa Stratis og flyktninger

- Alle mennesker skal gis håp og verdighet, sier Papa Stratis. Her sammen med flyktninger som er kommet til øya Lesbos.

Mangler det meste

– Dette er solidaritet i praksis. Flyktningene som kommer i land mangler det meste. Øysamfunnet på Lesbos sliter selv med dårlig økonomi og har ikke et velfungerende mottaksapparat for å ta i mot alle flyktningene som kommer. De trenger midler til vann, mat og for å få logistikken til å fungere, sier Knudsen.

Tekst: Irene Hetlelid Svendsen
Foto: Georgios Konstantinidis