Helseforskning i Agder får europeisk anerkjennelse

Agder-regionen blir trukket frem som et eksepsjonelt område innen e-helse i Europa. Flere internasjonale samarbeid er nå på trappene.

Portrett av Ragni Macqueen Leifson
KLAR FOR MER SAMARBEID: – Agder er lite, Norge er lite, og Europa er også lite. Vi må få mest mulig ut av kronene, og da må vi lære av hverandre, sier Ragni Macqueen Leifson, administrativ leder for Senter for e-helse og omsorgsteknologi.

– Vi har jobbet systematisk i Agder med å satse på velferdsteknologi både på universitetet og på fylkesnivå. Da vi startet var fasilitetene våre nokså unike, og det å ha et helse-Norge i miniatyr var spesielt i hele Europa, forteller Ragni Macqueen Leifson, administrativ leder for Senter for e-helse og omsorgsteknologi.

Utveksler erfaringer med Europa

Senter for e-helse og omsorgsteknologi ved Universitetet i Agder (UiA) er Agder-regionens koordinerende partner i det uformelle nettverket European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing (EIP on AHA) . Målet med det EU-baserte nettverket er å mobilisere ressurser, ekspertise og erfaringer for å lage nyskapende løsninger innen aktiv og sunn aldring.

En av måtene dette gjøres på er ved å utpeke såkalte referanseregioner, med mellom en og fire stjerner. Agder har nå blitt en trestjerners referanseregion, en anerkjennelse av at regionen har kommet langt innen velferdsteknologi.

– De som blir utpekt er regioner som andre skal lære av. Nå regner vi med å ta imot besøk for å vise frem områder hvor vi har kommet spesielt langt, sier Leifson.

I Norge er det bare Stavanger som også har status som referanseregion, men med kun én stjerne. Til sammen finnes det 74 referanseregioner i Europa.

Tverrfaglig tilnærming til helse

Siden starten i 2011 har Senter for e-helse markert seg internasjonalt med sitt nære samarbeid mellom kommunene, næringslivet og akademia. e-helse-senteret arbeider også svært tverrfaglig, og involverer alt fra samfunnsvitere og realister til helseforskere.

– Det nye helsevesenet er ikke bare teknologi eller helse, det er også viktig å se på hvordan man skal organisere det hele, hvordan teknologien skal brukes, sier Leifson.

Samarbeidet i det uformelle nettverket har allerede ført til flere søknader til EU-programmet Horisont 2020, og UiA skal sette opp en samarbeidsavtale med de britiske nasjonale helsetjenestene (NHS 24).

– Agder er lite, Norge er lite, og Europa er også lite. Vi må få mest mulig ut av kronene, og da må vi lære av hverandre, sier Leifson.

Mer attraktiv som samarbeidspartner

Statusen som referanseregion er tildelt for tre år, og Leifson håper det vil føre til mer utvikling og flere prosjekter. Hun legger heller ikke skjul på at denne anerkjennelsen fra EU kan hjelpe universitetet å få gjennomslag i Horisont 2020-søknader.

– Vi var en vel ansett partner fra før, men denne statusen gjør oss enda mer attraktiv for forskningssamarbeid. Det gjør at folk har lyst til å komme hit, og vi kan få inn enda flere partnere, sier hun.

Den offisielle tildelingen av status som referanseregion, den såkalte Star Award-utdelingen, finner sted i Brüssel i desember. Fylkesordfører Tellef Inge Mørland fra Aust-Agder og Kristen Borge, regionalsjef i Aust-AGder, deltar i seremonien.

Senter for e-Helse samarbeider inn mot EIP on AHA med Aust- og Vest-Agder fylkeskommune, Helse Sør, e-helsealliansen, Helsenettverk Lister, Knutepunkt Sørlandet, kommunene i Kristiansand og Grimstad, Devoteam Solutions AS, Østre Agder helsesamarbeid og Sørlandets europakontor.