Jump to main content

Hektisk og folksomt for UiA på Arendalsuka

Fullt under debatter og foredrag i UiA-teltet på Langbrygga, og mange interesserte på UiA-standen på Kanalplassen gir UiA god respons under Arendalsuka.

Mange hørte på foredragene i UiAs telt på Langbrygga.

I UiAs telt på Langbrygga blir det holdt mange interessante foredrag og stilt mange spørsmål gjennom hele Arendalsuka. Se UiA-programmet:

Barn og helse på tirsdag

Tirsdag var blant annet barns helse i fokus. Da var fulle foreldre, vold og overgrep, smerter hos ungdom og ungdoms kosthold blant temaene som Fakultet for helse- og idrettsvitenskap tok opp.

Førsteamanuensis Siri Havås Haugland pekte blant annet på et sammensatt bilde av foreldres bruk av alkohol.

For gjør det egentlig noe å se foreldrene fulle en gang i blant? Lista over hva som reduserer og ødelegger barns livskvalitet når foreldrene er fulle er lang, selv når det bare skjer i festlig lag eller av og til i hverdagen.

Førsteamanuensis Siri Havås Haugland

Et stort antall barn i Norge utsettes for omsorgssvikt, vold og overgrep. Universitetslektor Ane Ugland Albæk tok opp dette.

Hva vet vi om hvordan barndomsbelastninger påvirker fysisk og psykisk helse på kortere og lengre sikt? Er alvorlighetsgraden og omfanget så stort at vi kan snakke om en skjult epidemi? Og hvilke konsekvenser bør det få for våre helse - og sosialtjenester om vi tar denne kunnskapen på alvor?

UiAs telt på Langbrygga har vært fullt under foredragene, og mange tok med seg flere foredrag etter hverandre. I debattene og etter foredragene ga mange uttrykk for at UiA tar opp viktige spørsmål og gir nye tanker og innfallsvinkler til aktuelle temaer.

Universitetslektor Ane Ugland Albæk

Stor aktivitet på Kanalplassen

Trafikken er tett på Kanalplassen, og mange stopper ved UiAs stand for mer enn sukkertøy og kulepenner.

Studietilbudene interesserer, og mange orienterte seg i tilbudet fra UiA. Tre kategorier dominerer:

• Ungdommer i videregående skole som enten vet hva de vil studere men kanskje ikke hvor, og de som vil studere – men ikke er sikre på hvilket studium enda.
  • Voksne som lurer på etter- og videreutdanning, om det det er mulig å ta det ved siden av jobb og gjerne som nettstudier med felles samlinger.
  • Besteforeldre som har barnebarn som de vil snakke med utdanning om.

I tillegg er det mange barn som drifter innom og som kanskje blir studenter ved UiA en vakker dag – foreløpig med foreldre på slep over Kanalplassen.

Nyttig informasjon til potensielle studenter.