- Har fått bedre forståelse av fremtidens arbeidsliv

Zelia Moss er i full gang i sommerjobben som konsernsjef i Adecco.

Zelia Moss, foto.
Zelia Moss stortrives i Oslo, og går fra sommerjobb i Adecco rett til internship i Business Region Kristiansand.

- Hver dag er fylt med nye utfordringer og mye moro. Tiden flyr, så jeg må prøve å både nyte og utnytte tiden så godt jeg kan, sier Zelia.

UiA-studenten har en av Norges mest ettersøkte sommerjobber som konsernsjef i hele august måned, og hennes nærmeste nabo i kontorlandskapet er den egentlige konsernsjefen, Torben Sneve.

- Det er interessant å sette seg inn i de forskjellige sidene av Adecco, og lære om hvilke utfordringer det jobbes med. Jeg opplever å bli lyttet til, og synes det er gøy å få muligheten til å komme med mitt syn på problemstillinger, sier Zelia.

Ønsker seg flere søkere fra UiA

Konsernsjef Torben Sneve er full av lovord om studenten.

- Zelia har overrasket meg. Hun er veldig frempå, tør å stille spørsmål og mottar enormt mye informasjon samtidig. Hun deltar på møter om prosjekter og investeringer, og setter seg inn i problemstillingene. Jeg kan merke at hun har ledererfaring, sier konsernsjefen, som ønsker seg flere søkere fra UiA til neste år.

Zelia Moss og konsernsjef Torben Sneve, foto.

Zelia Moss og konsernsjef Torben Sneve

I en bedrift som Adecco lærer man mye om hvordan arbeidslivet utvikler seg og hva som er drivere for og konsekvenser av denne utviklingen, noe Zelia synes er svært interessant.

- Endringer i arbeidslivet er et tema som er veldig aktuelt for alle, uansett hvilken bransje du jobber i og uansett om du er arbeidstaker, arbeidsgiver eller noe helt annet. Selv om normen for de fleste fremdeles er fast ansettelse blir det stadig vanligere med andre typer arbeidsforhold som for eksempel freelancing eller arbeid i virtuelle, prosjektbaserte team. Flere får øynene opp for den friheten og de mulighetene det gir, og ny teknologi muliggjør helt nye typer ansettelsesforhold. Det er utrolig lærerikt og spennende å få komme på innsiden av et verdensledende og globalt selskap som Adecco på denne måten som jeg gjør nå. Jeg har fått lære mye om hvordan det er å være en del av et internasjonalt konsern, men også om hvor viktig det er å kjenne markedet man opererer i. I tillegg har jeg fått en mye bedre forståelse av rekruttering- og bemanningsbransjen, sier Zelia.

Har fått nettverk på andre universiteter

I år fikk alle de ti finalistene i konkurransen om jobben som konsernsjef tilbud om lønnet internship i Adecco gjennom sommeren. Det har gjort at studentene har blitt godt kjent og har kunnet lære av hverandre.

- Jeg er utrolig glad for at syv av de andre finalistene takket ja til internshipet i Adecco! Det har gitt oss muligheten til å bli enda bedre kjent med hverandre. Flere av oss tar studier innenfor innovasjon og entreprenørskap, så vi har hatt mye spennende å snakke om også utenom jobb.

Nina Hoddø Bakås, Johanne Hagelin og Linnea Tveraaen, foto.

Nina Hoddø Bakås, Johanne Hagelin og Linnea Tveraaen jobber alle i internships i Adecco sammen med Zelia

- Hvordan vil Adecco merke at nettopp du har sommerjobb som konsernsjef?

- Jeg håper at de vil merke det i form av at jeg bringer inn nye tanker og idéer, samt en dose humor - det er viktig å ha det gøy på jobb! Jeg håper jeg klarer å innfri forventningene deres og i tillegg imponere litt. I starten av sommeren tenkte jeg endel på hvordan de tidligere konsernsjefene hadde utført jobben. Heldigvis kom jeg fort over på tanken om at jeg skal være meg selv og fylle rollen på min egen måte. Jeg ønsker å ta sjanser, være utenfor komfortsonen, og utfordre Adecco. Kanskje jeg kan gi bedriften noen nye tanker eller innspill som de kan ta med seg videre etter at jeg er ferdig. Nå skal jeg bruke tiden godt de to siste ukene, også gleder jeg meg til å ta fatt på det siste året på masteren i innovasjon og kunnskapsutvikling, sier Zelia.

I høst skal hun i regi av UiA ha internship i Business Region Kristiansand. Internship tilbys som valgemne på masterprogrammene i innovasjon og kunnskapsutvikling og økonomi og administrasjon, men med begrenset antall plasser.

- Det blir noe helt nytt og veldig spennende! Jeg begynner i Business Region Kristiansand allerede den første dagen etter at jeg kommer hjem fra Oslo, så jeg er ikke i tvil om at nye utfordringer venter på meg når jeg er ferdig i Adecco, sier Zelia.