Hør og se Pål Rake framføre den nye UiA-låten

Pål Rake håper sangen "Sammen om det her" vil bli lydsporet til Universitetet i Agder under jubileumsfeiringen.

Pål Rake
Pål Rake. Foto: Daniel Mikkelsen

Om du utover høsten hører en poplåt som starter med tekstlinjene Eg vil fram for å se nye landskap. Opp i kunnskapens tre for å dansa, har du hørt Pål Rakes Sammen om det her. Låten er laget spesielt for feiringen av Universitetet i Agder (UiA) sitt 10 års-jubileum i 2017.

Hør og se Pål Rake framføre "Sammen om det her" under studieårsåpningen:

(Video: Rolf Sigurd Løvland)

Rake ble kjent for et nasjonalt publikum som finalist i The Voice høsten 2013. Han slapp debutalbumet sitt i februar i år.

Etter at han ble kontaktet av universitetet, hentet han inn et stjernelag av musikere bestående av nåværende og tidligere UiA-studenter.

– I dag kan en musiker få til mye alene sammen med datamaskinen. Jeg ville heller gjøre slik vi lærte under studiene, og samlet syv stykker i studio. Det var gøy å vende tilbake til det gamle samspillet. Ting blir bedre når flere er sammen om noe, sier Rake.

Jubileet til UiA markeres offisielt den 1. september, men feires helt fra Arendalsuka i august til en festforestilling på Kilden i november.

Tilbake til ydmykheten som student

28-årige Rake er opprinnelig fra Egersund, men han tok mastergraden i utøvende musikk ved Universitetet i Agder. Da hadde Rake valgt bort Paul McCartney-skolen LIPA i Liverpool, blant annet fordi opptaksprøvene i Kristiansand var hardere: Av rundt 70 vokalister ble bare to tatt opp på studiet.

– Studieårene var en vakker tid. Vi skulle alle bli Justin Bieber og hadde fremtiden foran oss. Vi spilte, øvde som helter og dro på små turneer hele tiden gjennom fem år, sier Rake.

Det viktigste musikeren tok med seg fra studiene er den naturlige ydmykheten som student.

– Det er veldig sunt å tenke at man alltid skal bli flinkere. Jeg tenker ofte tilbake på studietiden når jeg skal lære noe nytt. Da prøver jeg å åpne sinnet og bare ta imot, men det blir vanskeligere jo eldre jeg blir, sier han.

Etter å ha vært både student og lærer ved UiA, starter Rake som lærer på Kristiansand Folkehøgskole til høsten.

Fremføres under studiestarten

Rake skal fremføre låten under studiestart på campus Kristiansand den 14. august. Da blir den også tilgjengelig på alle de store strømmetjenestene for musikk.

– Jeg håper den blir mye spilt. Det hadde vært helt rått om låten ble lydsporet til UiA i jubileumsåret, men det er det lytterne som bestemmer, sier Rake med et smil.

Hør jubileumslåta: