– Håper å se noen av ideene bli virkeliggjort

UiA som læringsarena var blant temaene som ble tatt opp under denne ukas workshoper om campusutvikling. Hvordan lærer vi i fremtiden, og hvordan kan vi tilrettelegge for det?

Bilde av Ane Margrethe Røed Eliassen og Mauricio Cifuentes.
Student Ane Margrethe Røed Eliassen og Mauricio Cifuentes i Medieavdelingen deltok på workshop i Lilletunsstova.

– Det er gøy å kunne bidra i dette arbeidet som student. Vi ser hva som mangler i dag, hva som fungerer godt og hva som kan bli bedre, og jeg setter pris på at UiA inviterer alle som bruker universitetet til å komme med sine ideer, sier Ane Margrethe Røed Eliassen, som studerer til mastergrad i religion.

Sammen med rundt 30 andre studenter og ansatte deltok hun på workshopen om UiA som læringsarena. I Lilletunsstova på Campus Kristiansand ble det jobbet gruppevis med oppgaver for å få frem hvordan UiA kan bli en god læringsarena. Workshopene er en del av arbeidet med campusutviklingsplanen (CUP), som skal legge føringer på hvordan UiAs campus i Grimstad og i Kristiansand skal utvikles. Gjennom uken har det blitt avholdt fem forskjellige workshops på begge campus, med samarbeid, grønn campus og læringsarena som temaer.

Les mer om arbeidet med campusutviklingsplanen (CUP) her!

Fra trebenk til auditorium

– Da seminaret på Holt, som senere ble til UiA, startet i 1839 satt alle på stive benker og hørte pliktskyldig etter hva de vitenskapelige sa. I dag bruker vi store auditorier, men rommene kan ikke brukes til så mange andre undervisningsformer enn den klassiske. Dette er store rom som står ubrukte når det ikke er undervisning i dem. I Danmark har de løst dette ved å lage mer fleksible auditorier, som også kan benyttes av studenter som studiesteder når det ikke foregår undervisning der. Det er en tanke å ta med seg når vi planlegger campusutviklingen, sier John Olav Bjørnestad, leder for Senter for læring og utdanning.

Bilde av workshopen.

Rundt 30 personer deltok på workshopen.

Mer fleksible undervisningsrom ble også etterspurt av Røed Eliassen.

– Jeg ønsker å kunne bruke undervisningsrommene på en annen måte, men det er bare den rent fysiske delen av læringsarenaen. Jeg synes også at foreleserne selv kunne delta i praksis, slik at de også får større forståelse av hvordan arbeidsdagen til studentene er, sier hun.

Virtuelle klasserom?

Alt fra professorer til studenter deltok på workshopen, for å få frem mange perspektiver og ideer. Mauricio Cifuentes ved Medieavdelingen var blant deltagerne.

– Vi får gode diskusjoner av å jobbe gruppevis på denne måten. Det blir spennende å se hvordan ideene benyttes videre, og jeg håper å se noen av dem bli virkeliggjort. Vi har blant annet diskutert virtuelle klasserom, noe jeg håper vi vil kunne bruke i undervisningen i årene som kommer, sier han.