Gründer og student? Du kan få millionstøtte!

Forskningsrådets støtteordning for studententreprenørskap, STUD-ENT, gir hvert år studentgründere flere millioner kroner. Støtten ble avgjørende for UiA Nyskaping-bedriften EquiConnector.

Bilde av Mona og Marthe Skisland i EquiConnector.
Mona (t.v.) og Marthe Skisland i EquiConnector.

I 2019 delte Forskningsrådet ut 18 millioner kroner til forskjellige studentdrevne forretningsideer. Universitetet i Agder tilbyr hjelp til søknadsprosessen, og inkubatorleder Muris Letic har mye erfaring med å hjelpe studenter å få støtte.

– Ordningen er for studenter som er ferdige med mastergrad, og som regel er forretningsideen også basert på det mastergraden handler om. STUD-ENT-ordningen gir deg muligheten til å utforske og satse på ideen, istedenfor å legge ideen død, sier Letic.

Vant 1 million kroner

Søknadsfristen for STUD-ENT er 17. mars 2021. Du kan lese mer om frister og krav på sidene til Forskningsrådet.

En av UiA-studentene som har fått støtte til sin idé er Mona Skisland, som driver bedriften EquiConnector. Equi betyr hest på latin, og målet for bedriften er å gjøre hest tilgjengelig for flere. Dette skjer hovedsakelig gjennom EquiBooker, en AirBnb-lignende platform som kobler sammen hester og ryttere. I 2019 fikk de 1 million kroner gjennom STUD-ENT-ordningen.

– Søknaden var noe av det første vi fikk på plass, og jeg lærte mye av prosessen. Etter hvert ble jeg invitert til Oslo, for å bli «grillet» om min idé av et ekspertpanel. Det var skummelt, men veldig lærerikt, sier Skisland.

Les mer om EquiConnector i denne artikkelen fra 2019.

Går i null etter to år

EquiConnector har nå vært i drift i nesten to år, og har åtte ansatte. Deres hovedprodukt, EquiBooker, er i stadig utvikling, og de har inngått flere samarbeid med ridesentre som ønsker å bruke deres løsning.

– STUD-ENT-ordningen er en av få som gir såpass mye penger i støtte, og jeg fikk litt sjokk da min søknad ble innvilget. Som en start-up-bedrift hjelper en million kroner veldig mye, og i år går bedriften for første gang i null. Det har vi klart uten å bruke opp premiepengene, sier Skisland.

Hjelpsom søknadsprosess

Søknadsprosessen til STUD-ENT-ordningen hjelper også gründere gjennom å stille krav, som markedsundersøkelser, budsjetter og forretningsplan.

– Dette er elementer som er nødvendige å ha, uansett om du får støtten eller ikke. Sånn sett vil det uansett hjelpe studentgründere, for til og med hvis du ikke får støtte så sitter du igjen med solide planer for din bedrift, sier Muris Letic.