Gratis fritidstilbud til barn, unge og barnefamilier i Jegersberg

Har du lyst på en innholdsrik dag i naturen, med kano, SUP-brett eller orienteringsløype? Ta turen til Vaffelbua i Jegersberg i sommer!

Bilde av friluftsveiledere Thomas Mømb og Ingrid Skudal Egede-Nissen.
Thomas Mømb og Ingrid Skudal Egede-Nissen er to av friluftsveilederne på Vaffelbua i sommer.

UiAs samarbeidspartner Midt-Agder Friluftsråd arrangerer SommeraktivitetsenterVaffelbua i Jegersberg i Kristiansand i sommer. Her kan barn, unge og barnefamilier låne et rikt utvalg av fritidsutstyr og delta på ulike aktiviteter. Det er blant annet kjøpt inn 18 SUP-brett (stand-up paddle) og 10 kanoer, i tillegg til fridykkingsutstyr, naturforskningsutstyr og fiskeutstyr, for å nevne noe.

– Alt vi tilbyr er gratis. Vi startet først i fjor, som et tiltak for alle som måtte avlyse ferieplanene på grunn av pandemien. I år har vi oppgradert, og kjøpt inn mer av det utstyret som var mest populært i fjor. Vi tilbyr lån og opplæring i bruk av mye fritidsutstyr, slik at alle kan oppleve mestring og får en god sommer, sier Ingrid Skudal Egede-Nissen.

Åpent hele sommeren

Hun jobber som friluftsveileder ved Sommeraktivitetsenteret, sammen med syv andre. De fleste fritidsveilederne er eller har vært studenter ved UiA, fra utdanninger som lærer, idrett og friluftsliv. Sommeraktivitetsenteret er åpent til 14. august, fra tirsdag til lørdag, klokka 11 til 17.

Bilde av forsknings- og fiskeutstyr.

Forskningsutstyr og fiskeutstyr klart til lån.

– Det er flott for oss å kunne tilby et gratis friluftstilbud. Det sikrer at alle som har lyst kan komme hit. Vaffelbua er også tilrettelagt for rullestolbrukere. Vi friluftsveiledere hjelper og instruerer i korrekt bruk av utstyret, for det er ikke alle som er like vant til alt vi har å by på, sier Egede-Nissen.

Her er noe av utstyret som er tilgjengelig for utlån:

• SUP-brett
  • Kano
  • Hengekøyer
  • Naturforskningsutstyr
  • Fridykkingutstyr
  • Fiskestenger
  • Leker og spill
  • Frisbeegolf til frisbeegolf-løype

I tillegg er det laget orienteringsløyper og aktivitetsløyper i området rundt Vaffelbua. Nytt av året er et tremanns hengekøyetelt med tak, og ei diger seksmannshengekøye uten tak. Disse er tiltenkt familier som har lyst til å prøve å overnatte ute i skogen. Overnatting kan bookes på nettsidene til Midt-Agder Friluftsråd.

– Helt topp

Terje Knausgård tok med seg døtrene Karoline og Malin Reikvam Knausgård og bestemor Anne Lise Muri til Sommeraktivitetsenteret.

Bilde av Terje Knausgård med døtrene Malin og Karoline Reikvam Knausgård.

Terje Knausgård med døtrene Malin og Karoline Reikvam Knausgård.

– Dette er et utrolig flott område i seg selv, så det er et flott initiativ å tilby lån av så mange forskjellige ting her. Her kan vi være en hel dag i skogen med mange aktiviteter, helt gratis. Det er helt topp, sier Knausgård.

Han, barna og bestemor har akkurat vært ute i kano på Kyrtjønn, som ligger rett ved Vaffelbua.

– Vi var her i fjor også, og skulle gjerne sett at flere tok tilbudet i bruk. Dette er et flott tilbud for hele byen, sier Anne Lise Muri.

– Skal være gratis for alle

Prosjektleder Kjetil Fossheim i Midt-Agder Friluftsråd er glad for tilbakemeldingene, og ønsker at enda flere tok turen til Vaffelbua i sommer.

– Tanken er å skape muligheter for alle i naturen, uavhengig av økonomi. Vi opprettholder et prinsipp om at friluftsliv skal være gratis for alle. Vi har nok utstyr til rundt 200 personer, så her er det bare å komme på besøk, sier Fossheim.

Det er Agder fylkeskommune, Norsk Tipping og Gumpens Auto Vest som finansierer årets tilbud. Fossheim håper på videre støtte også neste år.

Bilde av frisbeegolf-utstyr.

Sommeraktivitetsenteret har også egen frisbeegolf-løype, og utstyr til låns.

– Uavhengig av pandemien er dette et tilbud vi ønsker å fortsette med. Det er viktig å kunne gi et godt og gratis tilbud til barn og unge, slik at alle har muligheten for gode opplevelser i løpet av sommeren, sier Kjetil Fossheim.