Grande åpnet sykkelskuret Pedalen

Styrtregn og vind med kuling i kastene gjorde åpningen av UiAs nye super-sykkelskur «Pedalen» til en frisk opplevelse. Så frisk at el-sykkel var lite egnet som staskjøretøy for gudmor Trine Skei Grande.

Teltet som ble satt opp i hui og hast, særdeles godt forankret og bardunert etter alle kunstens regler - skjermet de frammøtte mens Trine Skei Grande foretok den offisielle åpningen og låste seg inn i "Pedalen" sykkelparkeringshus.

Sånn sett ble det mer stabelavløpning enn snorklipping for Venstre-dronningen, som uansett tok værforholdene med et smil. Men det var altså lite aktuelt å ankomme på en av UiAs el-sykler, slik tanken var.

I stedet for å suse nedover fra hovedinngangen til "Pedalen" på UiAs kule el-sykler, måtte Trine Skei Grande (i midten) og assisterende universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen baske seg avgårde til fots gjennom innfule vindkast og piskende regn. Men fram kom de... Veskebærer er Trine Skei Grandes personlige rådgiver Eirik Brautaset.

«Pedalen» er fremtiden

De som var til stede under åpningen kommer neppe til å glemme seremonien med det første. Ikke bare på grunn av værgudene som ikke var i sykkelhumør, men også fordi «Pedalen» representerer noe nytt og framtidsrettet for moderne syklister. Et eksempel er den enkle mekanismen med en lettkjørt spak som gjør at skuret kan lagre sykler i to etasjer.

Sykkelskuret er sikret mot innbrudd og sykkeltyveri, gjennom konstruksjonen som borger for at syklene får stå i fred for kjeltringer – og låsene som gjør at uvedkommende blir utestengt. Dyre sykler – både med og uten el-motor - trenger trygg parkeringsplass, og nå er det ikke sykkelparkeringen som hindrer eierne i å trå noen tråkk for egen folkehelse.

Nå vil etterspørselen vise om «Pedalen» blir ensom, eller om det får selskap av en Pedal til.

- I så fall kommer jeg på åpningen av nummer to, lovet Trine Skei Grande – uten å stille betingelser til værgudene da heller.

Universitetsdirektør Tor A. Aagedal var synlig stolt over det nye sykkelparkeringshuset.

Sterk økning i sykkelbruken

Universitetsdirektør Tor Aagedal fortalte litt om bakgrunnen for det nye huset.

- Sykkelbruken på universitetet har økt mye de siste årene. Tellinger på ettersommeren/høsten viser 700-750 sykler. Mange kommer til Campus Kristiansand  med dyre sykler som de ønsker å sikre best mulig. Sykkeltyverier har ikke vært noe stort problem på Campus Kristiansand, men det gjør ingenting å være litt føre var. Sammen med det nye sykkelparkeringshuset har vi i vår også satt opp et nytt sykkelskur et annet sted på campus, sa Aagedal.

Pedalen har plass til 96 sykler i to etasjer. Her er også strømuttak for lading av el-sykler.

Huset er et spleiselag mellom Kristiansand kommune, UiA og Statsbygg. Omtrent halvparten av byggekostnadene er betalt av ATP (Areal- og Transportprosjektet i Kristiansandsregionen). Statsbygg har fikset opp hele plassen for egen regning.

Fanfare ble det også. "Mil etter mil" var bestilt - og ble spilt av en blåserrekke med seks ansatte og studenter, ledet av instituttstyrer Tore Bråthen fra Institutt for rytmisk musikk.

Slik får du plass i sykkelhuset

For bare 100 kroner per år får studenter og ansatte ved universitetet låst plass i «Pedalen».

Slik går du fram for å få adgang til det nye sykkelparkeringshuset:

• Betal kr 100.- i selvbetjeningsskjermen ved siden av IT-hjelp (velg «Annen betaling» i menyen og merk betalingen PEDALEN)
  • Kvittering mottas på e-post. Last opp denne på uia.no/adgang og adgangsprofilen i student-/ansattkortet ditt vil bli oppdatert
  • Dette er et korttidsparkeringshus. Sykler som blir stående i lengre tid vil bli fjernet
Venstres leder, Trine Skei Grande (til høyre) og partifelle Iselin Nybø som er første nestleder i Stortingets Kirke-, utdannings- og forskningskomité er på skoleturné - og la veien innom UiAs Campus Kristiansand for å snuse inn litt universitetsatmosfære og innvie UiAs siste grønne sprell - parkeringshus for el-sykler med lademulighet.

Venstres leder, Trine Skei Grande (til høyre) og partifelle Iselin Nybø som er første nestleder i Stortingets Kirke-, utdannings- og forskningskomité er på skoleturné - og la veien innom UiAs Campus Kristiansand for å snuse inn litt universitetsatmosfære og innvie UiAs siste grønne sprell - parkeringshus for el-sykler med lademulighet.

Tekst og foto: Olav Breen