– God timing for psykologutdanning på UiA

Fakultet for helse og idrettsvitenskap er i full gang med å etablere profesjonsutdanning for psykologer, og samlet forrige uke flere samarbeidspartnere for å jobbe frem en studieplan. Men hvorfor mener samarbeidspartnerne at UiA bør satse på psykologutdanning?

Bilde av Arne Holte, Vegard Haaland og Bente Wolstad.
Fra venstre: Professor Emeritus Arne Holte, klinikkdirektør Vegard Haaland og kommunepsykolog Bente Wolstad. Montasje: UiA/arneholte.no

Professor emeritus Arne Holte ved Universitetet i Oslo mener at UiA har alt som skal til for å få til en god psykologutdanning.

– Det er god timing å etablere en psykologutdanning på UiA nå. Universitetet har kommet langt i å etablere en slik utdanning. Det er god tilgang på forskere, lektorer og studenter, og regjeringen satser for alvor på psykisk helse. Problemet er mangelen på psykologer, og det ønsker UiA å gjøre noe med, sier Holte.

Han var sentral i oppbyggingen av psykologutdanningen ved Universitetet i Tromsø, og har sett en tydelig effekt der.

Vanskelig å rekruttere

– Før vi startet utdanningen i Tromsø var det 21 psykologer i hele Nord-Norge. Nå utdanner vi 45 psykologer hvert år, og 80 prosent av dem bor fortsatt i Nord-Norge tre år etter endt utdanning. Å tilby psykologutdanning er avgjørende, sier Holte.

Vegard Haaland er klinikkdirektør på Klinikk for psykisk helse ved Sørlandet sykehus. Han tror at UiAs satsing vil forbedre fagmiljøet på sykehuset.

– Det vil gi oss et fortrinn når vi selv søker etter nye psykologer, fordi vi nå også får muligheten til å bidra som gjesteforelesere og i andre funksjoner ved utdanningen. Et større fagmiljø for psykologi på Sørlandet er veldig bra, og vi ser frem til å bidra til studiet i årene som kommer, sier Haaland.

Mer tilgjengelige psykologtjenester

Bente Wolstad er kommunepsykolog i Kristiansand kommune. Hun mener at en psykologutdanning på UiA vil gi et løft til hele Sørlandet.

– Vi trenger flere psykologer, og med de tiltakene som helseminister Bent Høie nå har satt i gang blir det krav om psykologer i alle kommuner. På sikt vil det føre til flere psykologer både i offentlig sektor og i det private næringslivet, og vil gjøre psykologtjenester mer tilgjengelig for alle. En psykologutdanning på UiA kan bli en suksess, sier Wolstad.

Dekan Anders Johan Wickstrøm Andersen ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap ved UiA er glad for støtten han får fra nasjonale, regionale og lokale samarbeidspartnere.

Bilde av Anders Johan Wickstrøm Andersen.

Dekan Anders Johan Wickstrøm Andersen ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap ved UiA.

– Det har vært et stort engasjement rundt vår satsing på psykologi, og jeg er dypt imponert over hvor mange som ønsker å hjelpe oss for å få dette til, sier han.

Etter at det ble åpnet for at flere skal kunne tilby psykologutdanning i Norge har UiA jobbet hardt for å få etablert studiet. En sentral del av prosessen er å utforme en studieplan, som legger føringer for hvilke fagområder som skal få mest tid i utdanningen.

– Sammen med samarbeidspartnere fra akademia, kommunen, sykehuset og andre organisasjoner ser vi på sammenhengen og profilen studiet vil få. Det viktigste for oss er at vi skal levere en utdanning som holder høy kvalitet, som også vil løfte fagmiljøet for psykologer i Norge, sier Wickstrøm Andersen.