God start for ferske HumPed-studenter

God start - studiekvalitet for førsteårsstudenter - er mentorprosjektet til Fakultet for humaniora og pedagogikk.

bb

52 student-mentorer ved Fakultet for humaniora og pedagogikk har gått kurs og øser av sin erfaring i tillegg -  så førsteårsstudentene får en best mulig start på studiene sine ved UiA.

I uken før studiestart har de 52 mentorene fått opplæring i alt fra Connect – menneskemøtekompetanse i regi av Eva Dønnestad og hvordan førsteårsstudentene kan sosialt integreres på universitetet, til egne læringsmetodikker som gruppeledelse og «Supplemental instructions».

Målet er å sørge for at fakultetets nye studenter får en god og trygg introduksjon til den nye hverdagen som student.

10 studenter og en mentor

Gruppen vil bestå av ti medstudenter, under ledelse av en studentmentor.

Mentorene er erfarne studenter som fungerer som gruppeledere gjennom første studieår.

I God start-gruppene vil det være fokus på godt og inkluderende fellesskap med medstudenter og hjelp til faglige og praktiske problemstillinger.

Førsteårsstudentene på historie, spansk, tysk, engelsk, filosofi, pedagogikk, nordisk og religion, etikk og samfunn har alle God start som tilbud eller del av studieløpet i hele første semester.

Prosjektledelsen består av Sara W.Sørstrand, Torstein Folkedal Hansen og Helle Kirkhus.

Les mer om prosjektet på uia.no/godstart.