Gå til campus – bli grønnere

Lurer du på hvordan du kan bli litt grønnere og mer bærekraftig? En løsning er å plukke poeng på «Jeg kjører grønt»-kampanjen som nå er i gang.

- Bedre helse, bedre miljø og bedre miljøprofil for UiA - det kinderegget må da mange slå til på, mener UiAs HMS-koordinator Roger Fromreide (til venstre) og "Jeg kjører grønt"-sjef Bjørne Jortveit i Kristiansand kommune.

Metoden er å ta beina fatt. Enten ved å ta i bruk apostlenes hester, eller ved å sykle. Ikke nødvendigvis hver dag, men i hvert fall når sola skinner og fuglene kvitrer. Registrerer du deg i appen på «Jeg kjører grønts» nettside, kan du vinne premier i tillegg til å få bedre helse og være mer bærekraftig. Samtidig hjelper du UiAs med den grønne profilen. Det er jo minst tre ting på en gang…

Årets kampanje, som går fra nå og fram til 1. desember, skal stimulere folk flest til å gå eller sykle til jobben. Det gjelder å plukke poeng etter en skala som du finner på «Jeg kjører grønt»s nettside.

Korona-effekt

I år er kampanjen litt korona-tvilende til tidligere kampanjers mål om å få oss til å kjøre kollektivt, gitt at myndighetene oppfordrer til å la være å kjøre kollektivt i rush-tiden på grunn av smittefare.

- Derfor legger vi vekten på å oppfordre til at både ansatte og studenter går eller sykler til campus. Det gjelder Campus Grimstad også, selv om denne kampanjen gjelder ansatte og studenter ved Campus Kristiansand, sier HMS-koordinator Roger Fromreide.

- Mange går og sykler til universitetet allerede. Men parkeringsplassene er fortsatt fulle av biler, sier Bjørne Jortveit, leder av «Jeg kjører grønt»-kampanjen i Kristiansandsregionen.

- Kjør om det regner

Dørstokk-mila er lang for mange. Derfor er det ikke kampanjens mål at alle skal jogge til jobb om det regner, eller tråkke avsted i sykkel-kondom-dress i vind og snø – selv om det er en livsstil for dem.

- Det er ikke et enten – eller. Målet er at alle beveger seg mer. Du må jo av gårde likevel, så hvorfor ikke gå eller sykle til jobb og få litt gratis trim på kjøpet? Begynn med en dag i uka i godt vær, så kan du heller øke etter hvert om du vil. Så tar du bussen hvis det er dårlig vær. Og kanskje blir sykkelturen til jobb i høstsol starten på en varig endring, håper Jortveit.

PEDALEN er UiAs tryggeste sykkelparkering, der bare de som har betalt en symbolsk sum kan åpne døra med ansatt- eller studentkortet. UiAs Roger Fromreide slipper inn med en av UiAs utlånssykler - mens Kristiansand kommunes Bjørne Jortveit må parkere sin el-sykkel utenfor. PEDALEN fins både på Campus Kristiansand og Campus Grimstad.

Gode gevinster

- Den beste gevinsten er at du tar vare på deg selv ved å delta. Når du bruker beina gjør du en av de sunneste aktivitetene som fins – enten du sykler eller går får du en flott helsegevinst. Nå som mange har hatt hjemmekontor og vært mye hjemme de siste månedene, er kampanjen en fin metode for å bryte gamle vaner, og så får du bedre helse på kjøpet, sier HMS-koordinatoren.

- Miljøaspektet er også viktig. Når du går eller sykler i stedet for å kjøre bil, bidrar du til at utslippene av miljøskadelige gasser blir redusert, sier Jortveit.

Og er litt bekymret på grunn av Covid-19-situasjonen, som gjør at han ikke kan anbefale å kjøre kollektivt i rush-tiden. Men det går jo an å skyve på dagen og kjøre kollektivt utenom rush.

– Studentene er fremtiden, og må ta miljøansvar i stedet for å rygge inn i den. Valgene dine har mye å gjøre med din miljøposisjon – hver dag velger du hvordan du reiser.

Premier også

I tillegg til bedre helse og mer bærekraftig livsstil, kan registrerte deltaker i «Jeg kjører grønt» også hanke inn premier. Først bare for å melde seg på – det er fremdeles flere hundre påmeldingspremier igjen, sier Jortveit.

Videre lover han at det blir trukket ut minst ti sykkelhjelmer i en spesiell trekning til studenter 1. oktober – noen til de beste poengplukkerne og noen i ren loddtrekning.

Og så er det flere premiemuligheter – hver uke - som du kan lese om på «Jeg kjører grønt»-kampanjesiden.