Full klaff for Abel-forelesningen

Drøye 120 matematikere og andre interesserte satt på nåler og fulgte med da årets abelprisvinner, Sir Andrew J. Wiles, foreleste på UiA torsdag.

Sir Andrew J. Wiles foreleste om likninger for en fullsatt sal.

- Dette var fantastisk moro og interessant. Det er umulig å si at matematikk ikke er spennende etter dette! Man merker at det er verdens kanskje beste matematiker akkurat nå som foreleser. Jeg er velig glad for at jeg har fått være med på dagen i dag og høre Sir Andrew J. Wiles forelese, sier instituttleder Elna Svege ved Institutt for matematikk på UiA.

Se også: Får besøk av Abelpris-vinneren

Det er ikke hver dag Universitetet i Agder har besøk av en abelprisvinner. Sist gang det skjedde var i 2010. Da var John Tate på besøk på universitetet, på vei hjem til etter prisutdelingen.

Slik var det også i år. Sir Andrew J. Wiles kom til rett Universitetet i Agder fra Oslo, der han to dager tidligere fikk overrakt prisen i en høytidelig seremoni i universitetets aula ved UiO.

Se også: Andrew Wiles mottok Abelprisen av H.K.H. Kronprins Haakon

Møtte 400 femteklassinger

På campus i Kristiansand møtte den store matematikeren først flere skoleklasser med tiåringer fra begge agderfylkene. Drøyt 400 elever var invitert til matte-moro på universitetets agora, plenen mellom fakultetsbyggene. De heldigste av dem fikk spille terninger med den nybakte abelprisvinneren.

Se også: Gøy på campus

Andrew J. Wiles fant også tonen blant tiåringene som besøkte UiA i anledning Abeldagen.

Foreleste om likninger

I forelesningen fokuserte Andrew J. Wiles om temaet Equations in mathematic, altså matematiske likninger.  Han begynte med å vise til 1500-tallets renessansematematikere, som Girolamo Cardano og Scipione del Ferro, som arbeidet med spørsmål knyttet til én variabel.

Deretter gikk han videre via blant andre Norges egen Niels Henrik Abel – som har navngitt nettopp Abelprisen – og deres arbeider, før han gikk inn på ulike spørsmål knyttet til matematiske likninger som også dagens matematikere, inkludert hans elv, arbeider med.

Rektor Frank Reichert ønsket en fullsatt sal velkommen til Abelforelesningen ved UiA.

Bankett på Boen Gård

Etter gjesteforelesningen dro Andrew J. Wiles til Boen Gård på Tveit, der Agder vitenskapsakademi  inviterte til bankett. Fredag morgen drar Andrew J. Wiles videre til Stockholm hvor han har kjente, før han drar tilbake til Oxford hvor han bor og arbeider.

- Det er en ære å få Abelprisen, selvsagt. Det er også svært hyggelig å være tilbake i Skandinavia. Jeg var her i ungdommen på en kombinert tennis- og cricket-tur sammen med venner, i Danmark og Norge. Kan du tenke deg – meg som cricketspiller! Men slik var det en gang. Turen tilbake hit vekker derfor også gode minner, så det er flott å være her, sier Sir Andrew J. Wiles.

Preses ved Det Norske Videnskaps-Akademi, Ole M. Sejersted, ønsket også velkommen til forelesningen.

Har navnet sitt på egen bygning i Oxford

Abelprisen er ikke den første prisen professoren fra Oxford har fått etter at han publiserte sitt reviderte bevis knyttet til Fermats siste teorem, som han fikk Abelprisen for, i Annals of Mathematics  i 1995. Andre priser inkluderer Rolf Schockprisen, Ostrowski-prisen, Wolf-prisen, Royal Medal fra Royal Society, Det amerikanske vitenskapsakademiets pris i matematikk og Shaw-prisen.

Den internasjonale matematiske unionen har også skjenket ham en minneplate i sølv, noe som bare har skjedd denne ene gangen. Videre er han også belønnet med den første Clay Research-prisen, og i 2000 ble han slått til ridder.

Andrew J. Wiles var ved Princeton fra 1982 til 2010, med unntak av korte perioder med permisjon. I 2010 returnerte han til Oxford som Royal Society Research Professor. Hans adresse ved Matematisk institutt er Andrew Wiles Building, som åpnet i 2013 og ble gitt dette navnet nettopp til ære for ham.

Tekst og foto: Jan Arve Olsen