Personvernombudet ved Universitetet i Agder (UiA) ivaretar personverninteressene til studenter og ansatte.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Personvernombudet gir råd, veileder og gir opplæring i personvernspørsmål – og kontrollerer at universitetet etterlever gjeldende regelverk om personvern.
Personvernombudet veileder og kontrollerer at universitetet overholder sine forpliktelser ovenfor deg som student. Ombudet har taushetsplikt.
- Ombudet blir litt som en rådgiver og litt som ei vaktbikkje, som hele tiden har personvernets beste i mente. Du får informasjon og råd om dine rettigheter og hva virksomhetene er forpliktet til, sier Ina Danielsen, personvernombud ved UiA.
Personvernombudet er en uavhengig rådgiver som gir veiledning om personvernreglene.
- Jeg kan undersøke om UiA overholder regelverket og gi deg råd om dine rettigheter, men jeg har ikke myndighet til å avgjøre saker. Jeg kan heller ikke instruere eller bli instruert av enheter eller beslutningsorganer ved UiA, sier Danielsen.
GDPR - The EU General Data Protection Regulation - er innført som norsk lov med personopplysningsloven.
Personvern er en grunnleggende rettighet som er forankret både i nasjonal og internasjonal lovgivning. Det handler om retten til et privatliv og at du skal ha en privat sfære som du selv kontrollerer.
Det handler også om retten til å bestemme over egne personopplysninger, noe som innebærer at du skal ha innflytelse på bruk og spredning av personopplysninger om deg selv. De nye personvernreglene har styrket rettighetene dine ytterligere.
Hva er en personopplysning?
Personopplysninger er alle opplysninger eller vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson, enten indirekte eller direkte, for eksempel navn, fødselsnummer, politisk oppfatning, dynamisk IP-adresse, helseforhold eller atferdsmønster.
Atferdsmønster vil for eksempel si hvilke tv-serier du ser på, hvor du beveger deg i løpet av dagen og hva du søker etter på internett. Alt dette kan ses på som en personopplysning.
Personopplysninger er big business
Den digitale utviklingen har aktualisert personvernets rolle i samfunnet. Drivstoffet i den digitale verden er folks personopplysninger fordi personopplysningene våre kan selges som enhver annen handelsvare.
Cambridge Analytica-saken er et skremmende eksempel på personopplysninger som handelsvare. Deres slagord er «Data drives all we do», og de sier selv at de bruker data «to change audience behaviour».
Data blir brukt til alt fra å selge biler, klær og ferier. I Cambridge Analytica-saken ble dataene brukt til å identifisere potensielle velgere, og deretter solgte firmaet dataene til Trump-kampanjen. Dataene ga detaljert kunnskap om 50 millioner Facebook-brukere. Trump-kampanjen kunne dermed poste reklame som var tilpasset den spesifikke brukeren på Facebook, og slik påvirke valget de gjorde.
Strengere med GDPR
Med innføringen av de nye personvernreglene får selskaper strengere regler for hvordan de behandler dine personopplysninger.
Litt enkelt sagt, så trådte GDPR i kraft for å gi nettopp deg kontrollen tilbake.
Du eier dine data og du velger hvem du vil dele dem med!