0
Hopp til hovedinnhold

Forskningsdagene: Best på nett og sørnorsk mester i medieoppslag

UiA fikk skryt i Oslo torsdag for sin innsats under Forskningsdagene i år.  Universitetets programsider på nett ble fremhevet. Agder fikk også flest medieoppslag om sine arrangementer av alle i UH-sektoren i Sør-Norge.

- Dette er veldig moro. Det viser at vi når ut til publikum med arrangementene vår, og at det sees av Forskningsrådet. Det viser også at de nær 130 ansatte i alle kategorier som har bidratt i år har gjort en veldig god innsats for å formidle forskning og vitenskap fra UiA til et allment publikum i regionen vår, sier informasjonssjef Jan Arve Olsen, årets prosjektleder for Forskningsdagene ved UiA.

Også viserektor for forskning, formidling og innovasjon, Stephen Seiler, er fornøyd med synligheten av formidlingsaktiviteten ved UiA.

- Forskningsdagene er en prioritert, nasjonal formidlingssatsing i Forskningsrådet, og det tar vi alvorlig.  Men, vi satser litt ekstra på UiA fordi det å komme ut til lokalsamfunnet og snakke om forskningen vår går hånd i hånd med vår visjon, samskaping av kunnskap.  Vi har mye bra forskning å fortelle om og flinke formidlere!  Og selvsagt er det fint å bli sørnorsk mester også, sier Seiler med et smil.

Viserektor for forskning, formidling og innovasjon Stephen Seiler

Viserektor for forskning, formidling og innovasjon Stephen Seiler

59 medieoppslag

Det var på et evalueringsmøte etter årets forskningsdager i Forskningsrådet i Oslo torsdag at det ble pekt på at UiA sine nettsider var de mest omfattende under forskningsdager i år. Nettsidene, i samspill med UiAs kalender-sider, presenterte og synliggjorde alle arrangementene til UiA under forskningsdagene i år. Nettsidene ble fremhevet fram som en inspirasjon for de nær 40 møtedeltakerne fra hele landet. 

Men ikke nok med det: En samleoversikt fra Forskningsrådet viser at forskningsmiljøene i Agder også har fått hele 59 medieoppslag om sine arrangementer under Forskningsdagene i år. Det er tredje flest i landet, og klart flest i Sør-Norge.  Flest medieoppslag var det i år i Troms (75) og Nordland (72), mens det var færrest i Østfold (5) og Telemark (5).

Informasjonssjef Jan Arve Olsen

Informasjonssjef Jan Arve Olsen

Til sammenligning fikk Rogaland 25, Hordaland 16, Oslo 21 og Trøndelag 53 medieoppslag om og fra sine arrangementer.

Målbevisst mediearbeid

- At vi fikk så mange medieoppslag i forbindelse med årets forskningsdager er selvsagt også veldig moro. Det vise at arrangementene er både aktuelle og interessante, sier Jan Arve Olsen.

- Samtidig er det kanskje også en følge av at vi de siste årene har arbeid målbevisst med media for å få frem at forskning og vitenskap er interessant for et allment publikum. Og under forskningsdagene i år hadde vi en ekstra trykk på dette, sier han.

Varer (nesten) helt til påske

Evalueringsmøtet i Oslo markerte slutten på årets forskningsdager i Norge. Men ikke på UiA. Interessen for å bestille en forsker under programposten «Møt en forsker» har i år vært så stor at flere er bestilt så mange ganger til videregående skoler i Agder at de ikke har klart å besøke alle ennå. De har derfor blitt enige med lærerne som har bestilt dem, at de kan komme på besøk utover i november og desember. Et par har også måtte utsette besøk til over på nyåret, i januar og februar.

Send studiet på mail