Forskning med store medieoppslag

– Pressedekning er veldig viktig for oss, sier UiA-forskeren Årstein Justnes. Store internasjonale medier som National Geographic og CNN løfter fram forskning om svindelen rundt de dyrebare Dødehavsrullene.

Årstein Justnes, foto
Et ekte fragment fra Dødehavsrullene kan omsettes for svært store summer. Derfor er det svært viktig å finne fragmentets opphav for å kunne si om det er ekte eller falskt. Professor Årstein Justnes har studert Dødehavsrullene i mange år.

Professor Årstein Justnes ved Universitetet i Agder (UiA), Institutt for religion, filosofi og litteratur, leder forskningsprosjektet The Lying Pen of Scribes. Det handler om Dødehavsrullene og hvordan forfalskninger av disse omsettes for store summer.

Toppforskprosjektet er støttet med store midler fra Norges forskningsråd og er et samarbeid mellom UiA, NTNU og Menighetsfakultetet.

Verdenskjent magasin

Nylig publiserte National Geographic en større artikkel om temaet der Justnes er en av flere forskere som er intervjuet.  Det kjente månedsmagasinet med om lag 6 millioner abonnenter verden rundt skriver artikler fra hele verden om geografi, kultur, natur og vitenskap.

– Det ble publisert en stor forskningsrapport om forfalskninger i samlingen til Museum of the Bible i Washington, og National Geographic fikk førsteretten til å skrive om saken. Pressedekningen er veldig viktig for oss. Allerede dagen etter artikkelen ble publisert, var det over 1600 som besøkte forskningsbloggen vår, Lyingpen.com, en blogg vi startet i 2016, sier Justnes.

Like etter fulgte både CNN og den israelske storavisen Haaretz opp med liknende saker.

– Oppmerksomheten er selvsagt hyggelig, og den skyldes nok først og fremst prosjektet og bloggen vår. Her har vi dokumentert historien om falske fragmenter av Dødehavsrullene i snart fem år. Vi merker at mange bruker dette nettstedet, både forskere og journalister. Det er stedet å gå til hvis du lurer på noe om de falske Dødehavrullene, sier Justnes.

De eldste håndskriftene

Fragment av dødehavsrullene, foto

Det er dette de strides om. Dødehavsrullene er de eldste håndskrevne bibeltekstene som finnes.

Dødehavsrullene er en samlebetegnelse for en samling av mellom 900 og 1000 jødiske tekster som ble funnet i 11 huler nordvest for Dødehavet. Tekstene er svært gamle, og er nedskrevet mellom år 200 før og 70 etter Kristus, og er de eldste håndskriftene fra Bibelen.

Rullene ble først gjenfunnet i 1940- og 50-årene. De siste årene har Justnes og kollegene hans avdekket svindel rundt ekthetsbevis, kjøp og salg av disse tekstfragmentene.

– Vårt budskap er at man ikke bør teste angivelige fragmenter fra Dødehavsrullene før man inngående har sjekket hvor de kommer fra, sier Justnes.

Her er en sak fra CNN fra tre år siden der Justnes er intervjuet og her en sak som boken Justnes publiserte høsten 2019.