Forsker på barnehagen som flerkulturell møteplass

Barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Agder samler denne uken 50 deltakere til seminar om kulturelt mangfold i barnehagen.

Eva Gulløv
Eva Gulløv, professor II ved UiA, holdt åpningsforedraget på seminaret. Hun har forsket på hvordan barn med ulik etnisk bakgrunn samhandler i barnehagen. Foto: Ingrid Anthonsen

På Scandic Bystranda hotell i Kristiansand er rundt 50 faglærere fra Universitetet i Agder, Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN) og Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) i Trondheim samlet onsdag og torsdag denne uken. Målet er å presentere ulike forskningstilnærminger knyttet til kulturelt mangfold i barnehagen.

UiA satser på barnehagelærerutdanningen

Ingeborg Eidsvåg Fredwall, studieleder for barnehagelærerutdanningen ved Avdeling for lærerutdanning på UiA. Foto: Pressefoto

Ingeborg Eidsvåg Fredwall

– Temaet er svært aktuelt og viktig å forske på. Barnehagefeltet er generelt sett for lite forsket på, og det er viktig å bygge opp kunnskapsgrunnlaget, sier Ingeborg Eidsvåg Fredwall.

Hun er studieleder for barnehagelærerutdanningen ved Avdeling for lærerutdanning på UiA, som er initiativtaker til seminaret.

– Det er kjempegøy å samle så mange som kan drive nettverksbygging rundt et viktig felt, sier Eidsvåg Fredwall.

UiA har de siste årene satset på å styrke barnehagelærerutdanningen, og har blant annet knyttet til seg tre professor II-stillinger. En av dem er Eva Gulløv, som holdt onsdagens innledningsforedrag «Barns sosiale preferanser».

Språklige barrierer

Tora Korsvold, Jan Kampman og Eva Gulløv

Tora Korsvold, Jan Kampman og Eva Gulløv forsker på barnehagefeltet. De har alle professor II -stillinger ved Avdeling for lærerutdanning på UiA. Foto: Ingeborg Eidsvåg Fredwall

Gulløv har forsket på hvorvidt det at barn med ulik etnisk bakgrunn kommer tidlig sammen i barnehagen fører til at de overkommer språklige barrierer av seg selv.

– Min forskning viser at det ikke skjer automatisk, selv om dette lenge har vært en utbredt oppfatning. Barn overkommer ikke språklige barrierer kun på egenhånd, det krever bevissthet, oppmerksomhet og pedagogisk innsats, sier Gulløv, som til daglig er professor ved Aarhus Universitet.

Hun peker på at vi i Norden lenge har vært vant med en monokultur og at institusjonene våre er tilrettelagt for denne.

– Når befolkningen endrer seg og blir mer kulturelt mangfoldig, er det viktig å se på hvordan institusjonene kan tilpasse seg og hva som kreves, sier Gulløy.

Andre temaer på seminaret er religiøst mangfold i barnehager, nyankomne barns overganger i barnehage, barnehagens møte med minoritetsforeldre og språkmiljø til flerspråklig barn i barnehage.