Foreløpig elendig svarprosent i studentundersøkelse

Med fattige 12,3 prosent svar ligger UiA på 30. plass av 42 høyskoler og universiteter i SHoT - Studentenes helse- og trivsels­undersøkelse – som ønsker å finne ut hvordan studentene har det på studiestedet. Nå blir studentene purret for svar.

SHoT - studentundersøkelse - plakat.

SiA er med i undersøkelsen for første gang. Målet er å finne ut hvordan studentene har det. Trivsel betyr mye. En student som har det bra psykisk og sosialt, har også større utbytte av studiene.

Og - hvis så få svarer at det gir liten mening å tolke resultatet, forsvinner også mulighetene til å forbedre studiestedene slik studentene ønsker. Alternativt kan manglende svarlyst tolkes som at studentene synes at alt er som det skal være - ingen endringer nødvendig - og det er jo en fin sovepute for SiA og andre som ønsker å legge forholdene best mulig til rette.

Her er foreløpig svarprosent for alle 42 deltakerinstitusjoner.

Alle studenter skal ha fått e-post med ShOT-spørsmål. Sjekk UiA-e-posten din! Siste frist for svar er 20. mars.

Sjekk e-posten

SiA – Studentorganisasjonen i Agder – har ikke deltatt i SHoT-undersøkelsen tidligere. Den ble gjennomført ved en rekke samskipnader i 2010 og 2014, blant annet i Oslo, Bergen og Trondheim. Se rapporten fra 2014:

- Studentene fikk spørreundersøkelsen på e-post 6. februar, nå kommer en påminning - og vi håper at så mange som mulig svarer, sier Jahn Olav Marum i SiA.

Poenget er selvsagt at desto flere som svarer, desto sikrere blir SiA på svarene – og desto større blir sjansen for at SiA kan gjøre noe på de feltene som studentene er opptatt av.

I alt går SHoT-undersøkelsen ut til 160.000 studenter over hele landet.

- Konseptet “Helt Ærlig” spiller på at vi ønsker å spørre hvordan studentene egentlig har det, og at vi vil de skal svare nettopp helt ærlig på undersøkelsen, sier Marum.

Mer informasjon om undersøkelsen og resultater fra tidligere år finner du på www.studenthelse.no.

Nytt: Saken er oppdatert 21. februar med ny overskrift, ingress og foreløpige tall fra undersøkelsen.