0
Hopp til hovedinnhold

Foreleser fra egen stue

UiAs forelesere er i full gang med digitale undervisningsformer etter at campusene ble stengt. Universitetslektor Astrid Haugestad har allerede fått gode erfaringer med de digitale løsningene.

Bilde av universitetslektor Astrid Haugestad som sitter med datamaskin.
Universitetslektor Astrid Haugestad foreleser fra eget hjem nå som campusene er stengt.

– Vi startet på mandag med digital undervisning for 35 studenter fra klokka 9 til klokka 13. Det er viktig å opprettholde kontakten med studentene, spesielt nå som vi ikke kan møtes fysisk, sier Haugestad.

Da campusene ble stengt forrige torsdag, hadde hennes lektorstudenter i engelsk fagdidaktikk akkurat blitt ferdig med seks uker i praksis på videregående skoler. Deres første undervisningstime besto blant annet av refleksjoner fra tiden i praksis, og ble gjennomført via forskjellige digitale løsninger.

– Over all forventning

– Vi måtte hive oss litt rundt, så jeg holdt kontakten med studentene og testet ut digitale løsninger gjennom helgen. Mandag morgen møtte alle i et digitalt klasserom, og senere ble det gruppevis gjennomgang ved hjelp av Facetime. Det fungerte veldig bra, sier Haugestad.

Hun har forsket på digitale løsninger for undervisning, og var derfor godt forberedt da undervisningen måtte gjøres fra sin egen stue.

Kristine Sommerstad Molstad var en av studentene som deltok på undervisningen.

Bilde av Kristine Sommerstad Molstad ved en datamaskin.

Slik vil forelesningene til Kristine Sommerstad Molstad bli i ukene fremover.

– Det gikk over all forventning. Vi var spente på hvordan dette ville fungere, for det kan fort bli utfordrende med så mange studenter som skal presentere sine erfaringer. Men Astrid holdt god kontroll, og la opp dagen på en strukturert måte. Alle fikk sjansen til å dele, sier Molstad.

Teknikken krever litt organisering, slik at ikke alle snakker i munnen på hverandre når undervisningen foregår.

– Astrid ga beskjed om å slå av alle mikrofoner, slik at alle kunne høre henne tydelig. Så kunne vi slå dem på igjen når vi hadde spørsmål, eller skrive spørsmål inn i en chatte-funksjon. Organiseringen er veldig viktig for å få dette til å fungere, og det krever at alle er tålmodige. Det kan ta litt tid å bli vant til, men vi har gode plattformer for dette, sier Molstad.

Universitetet i Agder har flere digitale alternativer tilgjengelige for forelesere og studenter. Gjennom studentportalen Canvas kan forelesere ha undervisning via videostrømming, og det er også mulig å dele forelesnings-presentasjoner og spille inn forelesninger på forhånd.

I perioden campusene er stengt vil all undervisning foregå på nettet, og universitetet har økt sin IT-støtte til ansatte.

Kan gi et digitalt løft

Universitetet i Agder tilbyr digital støtte til alle forelesere som har behov. For mange vil det være en bratt læringskurve i tiden fremover, men UiAs studieavdeling tror dette blir en nyttig erfaring som forelesere og studenter kan dra nytte av også når korona-krisen er over.

– Foreløpig er campusene stengt til 26. mars, og det blir bare digital undervisning frem til det åpner igjen. Jeg tror dette kan gi UiA et løft på digital kompetanse, for alle ansatte og studenter har hjemmekontor og må løse oppgaver på nye måter. Undervisere må prøve ut nye metoder for studentenes læring, og det er viktig at studentene får tydelige beskjeder om hva som forventes av dem, sier assisterende studiedirektør Marlene Romme Mørch.

Astrid Haugestad har allerede blitt kontaktet av kolleger som ønsker å gjøre det samme som henne.

– Studentene trenger å holde kontakt med oss. Å legge ut powerpointer og opptak av forelesninger kan fungere greit, men dialogen er viktig for læringen. Mange av mine studenter skal også selv bruke slike løsninger når de begynner å jobbe. Her er det gode muligheter for å bygge digital kompetanse, sier Haugestad.