Jump to main content

Folkefinansieringsarbeid skaper internasjonal oppmerksomhet

Bare et snaut år etter at UiA fikk i oppdrag å utvikle et mer folkefinansieringsvennlig Norden, har arbeidet vakt internasjonal oppmerksomhet.

Rotem Shneor, Universitetet i Agder

Rotem Shneor leder arbeidet fra sitt kontor på Handelshøyskolen ved UiA. Foto: Tor Martin Lien.

Det er klart etter at både UiA og Senter for Entreprenørskap ble fremhevet i et omfattende intervju på nettstedet crowdfundinsider.com rett før jul - som en av folkefinansieringsaktørene i Europa som har fremhevet seg i året som har gått.

Les intervjuet med Rotem Shneor på crowdfundinsider.com

- Dette er fantastisk eksponering på internasjonalt nivå. Vi er stolte og ydmyke over å bli nevnt på crowdfundinsider.com, som sannsynligvis er den ledende globale nettsiden dedikert til nyheter om folkefinansiering, sier førsteamanuensis Rotem Shneor ved Senter for Entreprenørskap/Handelshøyskolen ved UiA.

I oppslaget går det særlig fram at det er arbeidet med å tilrettelegge for folkefinansierte prosjekter (crowdfunding) over landegrenser som vekker oppmerksomhet. Akkurat dette er også tidligere omtalt i det amerikanske næringslivsmagasinet Forbes.

- Å få internasjonal omtale rundt vårt arbeid styrker også vår tro på at vi har kommet opp med noe viktig som har implikasjoner for et bredt publikum, sier Shneor.

Startet i mars i fjor

Det var i mars i fjor at Senter for Entreprenørskap ved UiA påtok seg ledertrøyen da Nordisk innovasjon, som er en del av Nordisk ministerråd, etablerte den nordiske folkefinansieringsalliansen Nordic Crowdfunding Alliance.

Alliansen er et samarbeid mellom akademia og næringslivet. Medlemmene er:

Hovedmålet er å utvikle et mer folkefinansieringsvennlig Norden, og samtidig fremme gründervekst gjennom samarbeid over landegrensene.

- Vi tror blant annet at ved å la kampanjer kjøre på flere plattformer i forskjellige land samtidig, vil det bidra til at prosjektene får større eksponering, samt forbedre sjansene for å både få og heve summen de trenger. De vil også kunne forbedre produktene sine ved det de lærer gjennom dialog med interesserte publikummere, sier Shneor.

Selvstendig fra 2017

I første omgang går prosjektet fram til 2017. Håpet er da at alliansen vil fortsette å operere som et selvstendig organ viet til å fremme, støtte og utvikle folkefinansiering i Norden.

- Det er nytt, og mange synes folkefinansiering er et spennende område. Uansett hvor jeg drar og hvor jeg snakker om dette, så er folk interessert, sier han.

Folkefinansiering kan løse finansieringsproblemer for grupper som har slitt med økonomien i lang tid – for eksempel gründere, innovatører, kunstnere, sosiale aktivister, ja også forskere som ønsker å komme i gang med gode prosjekter.

Det åpner også for at flere folk kan delta i prosesser knyttet til ting de er interesserte i og lidenskapelig opptatt av.

- Spesielt i forbindelse med egenkapital åpner folkefinansiering nye muligheter. En er ikke lenger avhengig av få og rike beslutningstakere som håndplukker få prosjekter de investerer i. Gjennom folkefinansiering styrkes bunnen av pyramiden, så å si, og gir flere folk muligheten til å engasjere seg på et tidlig stadium i vellykkede – og mislykkede – prosjekter, sier Shneor.

Enkelt å forstå

Det er enkelt å delta i et prosjekt som fremmes gjennom folkefinansiering. For eksempel via nettsidene til medlemsvirksomhetene i Nordic Crowdfunding Alliance. Bidragene kan varieres etter innskyterens ønske, kanskje fra så lite som 50 kroner og oppover til flere tusen. Dersom målet nås, finansieres prosjektet. Dersom ikke målet nås og prosjektet skrinlegges, tilbakeføres pengene til innskyteren.

Sosiale medier, nettsamfunn og betalingsteknologi har gjort det enklere å nå fram til potensielle tilhengergrupper og betaling kan skje trygt og til en lav kostnad. Et av de kanskje mest kjente formidlingsselskapene er amerikanske Kickstarter, som har formidlet prosjekter siden 2009 for over 1 milliard dollar på verdensbasis.

Tekst: Jan Arve Olsen
Foto: Tor Martin Lien